ARTIKKELI 31.3.2023

Vioittunut jarrupala voi rikkoa koko kalliin jarrulevyn

Vioittunut jarrupala voi rikkoa koko kalliin jarrulevyn

Moni autokorjaamo on joutunut lomauttamaan työntekijöitään vähentyneiden töiden vuoksi. Autoja ei tuoda määräaikaishuoltoon tai huolloista tingitään.

Siihen on vaikuttanut yleinen taloustilanne, joka on heikentänyt kotitalouksien ostovoimaa. Auto saattaa olla usein se, josta ensimmäisenä säästetään. Osa on pannut autonsa seisomaan ja liikkuu bussilla.

-Töitä on koko henkilökunnalle, mutta ei kymmenen päivän pituisia jonoja niin kuin yleensä vuodenvaihteen jälkeen, sanoo Pörhön Autoliike Oy:n Volkswagen-huoltoneuvoja Jari Yli yhtiön Oulun toimipisteestä.

Autoa ei kannata jättää huoltamatta, vaikka rahasta on niukkuutta, sanoo Pörhön Autoliikkeen Volkswagen-huoltoneuvoja Jari Yli.

Vaikeasta taloustilanteesta huolimatta Yli suosittaa pitämään kiinni auton huolto-ohjelmasta.

Huollon laiminlyönti voi Ylin mukaan tulla kalliiksi äkillisen vian vuoksi. Esimerkiksi liian kuluneet jarrupalat voivat vioittaa koko jarrulevyn, jolloin lasku on moninkertainen. Jarrupalojen vaihtoa ei siis kannata pitkittää.

-Kun auton huoltoaika ylitetään, auton takuu katoaa. Samalla lakkaa Pörhön liikkumisturva, Yli kertoo.

-Liikkumisturva takaa sen, että auto hinataan veloituksetta korjaamolle, jos se yllättäen pysähtyy kesken matkan äkillisen vian vuoksi, Yli sanoo.

Esimerkiksi äkillinen jakohihnan katkeaminen auton takuuaikana jää asiakkaan maksettavaksi, jos autoa ei ole huollettu säännöllisesti. Jakopääremontti voi maksaa vaurion suuruudesta riippuen 4 000 - 8 000 euroa.

Huollossa mahdollinen jakohihnan ennenaikainen kuluminen olisi havaittu ajoissa eikä kallista vauriota olisi päässyt syntymään.

Takuuehdot vaihtelevat automerkeittäin ja -malleittain, mutta hyvin yleinen takuu on kaksi vuotta tai 100 000 kilometriä.

Jakohihnan kunto tarkastetaan jokaisen huollon yhteydessä

Jakohihnan ennenaikainen katkeaminen on yleistä Oulun seudulla, jossa syyksi on osoitettu tien pinnoituksessa asfalttiin lisätty oktomurske, jonka pöly vioittaa jakopään hammaspyöriä.

Oulun seudun autokorjaamoissa on pystytty taklaamaan jakohihnaongelmaa tarkastamalla hihnan kunto määräaikaishuollon yhteydessä.

-Meillä jakohihnan kunto tarkastetaan jokaisen huollon yhteydessä. Niinpä jakohihnan katkeamisia sattuu säännöllisesti huollossa käyville autoille enää harvoin, sanoo Pörhön Autoliike Oy:n jälkimarkkinointipäällikkö Mika Koistinen.

Auton takuu säilyy, vaikka autoa ei huollettaisi merkkihuollossa. Ainoa ehto on se, että huolto täyttää autonvalmistajan huolto-ohjelman, kuten esimerkiksi sen, että öljynvaihdossa käytetään valmistajan suosittamaa öljyä.

Kaikki pienhuollot eivät käytä auton sähköistä huoltokirjaa.

-Siksi edellytämme takuuasioissa, että tehdyistä pienkorjaamon huolloista pitää kyetä näyttämään maksukuitit ja mitä ne sisältävät, Yli sanoo.

Yli on ollut Pörhön palveluksessa 27 vuotta.

-Sinä aikana tekniikka on kehittynyt ja huollon kilpailu kiristynyt, hän kertoo.

Pienkorjaamojen kuitteja tutkiessaan hän on viime aikoina huomannut, että ns. merkkihuolto ei ole enää kallein vaihtoehto niin kuin yleensä luullaan.

-Monta kertaa me olemmekin olleet halvin korjaamo, Yli sanoo.

Huolto-ohjelmasta laistaminen alentaa Ylin mukaan myös auton arvoa mahdollisessa vaihtotilanteessa, kun ollaan hankkimassa uutta tai vaihtoautoa.

-Vaihtoauton arvoa määriteltäessä tutkitaan sen huoltohistoria, Yli sanoo.

Auton huollosta laistaminen on väärä tapa säästää, sanoo Pörhön Autoliike Oy:n Volkswagen-huoltoneuvoja Jari Yli. Hän on ollut Pörhön palveluksessa 27 vuotta.

Kotitalouksien heikentynyt taloustilanne näkyy myös uusien autojen myyntimäärissä, jotka ovat jo usean kuukauden ajan jääneet 40-50 prosenttia normaalivuoden myyntimääristä, kertoo Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa.

Lisäksi uusien autojen pidentyneet toimitusajat ovat vähentäneet korjaamojen töitä. Autot työstetään usein luovutuskuntoon vastan automyyjän huoltokorjaamolla.

Arviolta 50 000 uutta jo myytyä autoa on jäänyt Rissan mukaan tulematta autotehtaiden komponenttipulan vuoksi.

Asentaja Matti Kuusirati valmistelee luovutuskuntoon Volkswagen Tiguan Hybridiä Pörhön Autoliike Oy:n Oulun huolto-osastolla.

-Nyt autoja on vihdoin saatu tehtaalta asiakkaillemme, Kuusirati kertoo.

Asentaja Matti Kuusirati valmistelee asiakkaalle luovutuskuntoon Volkswagen Tiguan Hybridiä Pörhön VW-huollossa Oulussa.

Tehtaalla auto on laitettu Kuusiratin mukaan ns. kuljetusmoodiin, jolloin auton nopeutta on rajoitettu.

-Lisäksi kaikki auton sähkölaitteet eivät ole päällä. Auto luovutushuolletaan asiakkaalle valmiiksi ajokuntoon. Katsotaan, ettei vikamuistissa ole vikoja ja huoltoväli nollataan.

-Asennan lopuksi asiakkaan toivoman lohkolämmittimen, hän sanoo.

-Auton säännöllinen huoltaminen on tärkeä asia. Laadunparannuskampanjat tarkastetaan merkkihuollossa aina huoltokäynnin yhteydessä. Samalla päivitämme autoon uusimmat autonvalmistajan ohjelmistopäivitykset. Näin ajoneuvon järjestelmät toimivat optimaalisella tavalla, mikä vähentää myös polttoaineen kulutusta ja vähentää päästöjä, Kuusirati sanoo.

-Tietotekniikka on yleistynyt kaikkialle autoalalla niinä 20 vuotena, kun olen ollut Pörhöllä asentajana, Kuusirati kertoo.

-Tällaiselle hybridille ei juurikaan voi tehdä tienpäällä kotikonstein mitään puhumattakaan täyssähköautosta. Yleensä auto tuodaankin hinausautolla korjaamolle, hän kertoo.

Uusien autojen myynti laskee

Autoalan Keskusliitto laskee toimitusjohtaja Pekka Rissan mukaan uusien autojen tämän vuoden myyntiennustetta 98 000:sta 82 000:een.

-Syynä on korkotason nousu ja kuluttajien varovaisuus. Uuden auton ostopäätöstä lykätään. Se nostaa entisestään autokannan keski-ikää, joka on nyt 12,9 vuotta, Rissa sanoo.

Suomessa on 2,8 miljoonaa rekisteröityä henkilöautoa. Viime vuonna Suomessa myytiin 81 698 uutta henkilöautoa. Kaikkien aikojen alhaisin vuosi oli laman jälkeinen vuosi 1993, jolloin Suomessa rekisteröitiin 55 836 uutta henkilöautoa. Paras myyntivuosi oli 1989, jolloin uusia autoja rekisteröitiin 176 000 kappaletta.

Varaa huolto