ARTIKKELI 2.1.2024

Pörhö parantaa rengashotellin palvelua

Pörhö parantaa rengashotellin palvelua

Tällä hetkellä Pörhön Autoliikkeen rengashotelleissa on varastoituna hieman yli 4000 paria kesärenkaita. Keväällä hotellin täyttävät taas talvirenkaat.

Rengashotellin kysyntä on Pörhön Autoliike Oy:n toimitusjohtaja Timo Hannukselan mukaan vuosi vuodelta kasvanut. Asiakkaat arvostavat vaihdon helppoutta.

Toimitusjohtaja Timo Hannuksela esittelee Pörhön Oulussa sijaitsevaa rengashotellia, joka on nyt täynnä kesärenkaita. Niiden kunto tarkistetaan talven aikana.

Uusissa autoissa (etenkin sähköautoissa) renkaiden koko on kasvanut niin suureksi, etteivät ne kaikki mahdu yhdellä kertaa auton peräkonttiin. Niiden rahtaaminen esimerkiksi kerrostalon kellarikomerosta on myös työlästä ja vanhemmille ihmisille raskasta.

-Terävät nastat voivat rikkoa auton penkkejä ja naarmuttaa ovipintoja, kun osa renkaista survotaan takapenkille kuljetuksen ajaksi. Siksi rengashotelli on tätä päivää, sanoo Vianorin Keminmaan yksikön palvelupäällikkö Henri Aapajärvi, joka on työskennellyt rengasalalla 20 vuotta.

Jo nyt Pörhön asentajat pesevät renkaat ja tarkistavat niiden ilmanpaineet ennen säilöön laittamista.

-Talven aikana henkilökunta tarkistaa renkaiden kunnon ja ehdottaa asiakkaalle uusien kesärenkaiden hankkimista, jos niissä havaitaan vika tai vaarallisen pieni urasyvyys. Sen jälkeen vanteille asennetaan uuden renkaat hyvissä ajoin ennen kevättä, Hannuksela kertoo.

Aapajärvi neuvoo autoilijaa tarkistamaan talvirenkaiden ilmanpaineen vähintään kaksi kertaa talven aikana. Sama vähimmäistarkistusväli koskee myös kesärenkaita. Kaikissa autoissa ei ole rengaspaineen tunnistinta.

Pörhö haluaa tehdä renkaanvaihtoruletin asiakkaalle mahdollisimman vaivattomaksi

-Viime syksynäkin, kun talvirenkaiden vaihto tuli ajankohtaiseksi, lähetimme rengashotellin asiakkaille hyvissä ajoin tekstiviestin, jossa ehdotimme heille tiettyä renkaanvaihtovaihtoaikaa. Viestiin saattoi vastata k-symbolilla, jos aika sopi. Jos aika ei sopinut, tilalle saattoi valita uuden ajankohdan, Aapajärvi kertoo.

Vianorin Keminmaan yksiköstä tuli osa Pörhö-konsernia yrityskaupalla noin viisi vuotta sitten. Tällä hetkellä suurin osa Pörhön uusien autojen talvirengaspaketeista varustellaan ja käsitellään Keminmaassa.

Keminmaasta toimitetaan Pörhön toimipaikoille myös kesärenkaita, sillä Pörhö toimii asiakkailleen lisäksi täyden palvelun rengasliikkeenä.

Moni ostaa Aapajärven mukaan nykyisin uudet renkaat netistä. Sen jälkeen ne on kätevä vaihtaa alle huollon yhteydessä. Siksi Pörhö on panostanut toimiviin nettisivuihin.

-Keminmaasta lähtee lähes päivittäin Schenkerin kuljetus johonkin Pörhön toimipaikoista, Aapajärvi kertoo.

Lisäksi noin sata metriä pitkän, entisen marketin tiloissa sijaitsevan Vianorin rengasliikkeen rengashotellissa on noin 1300 paria asiakkaiden renkaita odottamassa ensi kesää.

Sekä uudet renkaat että rengashotellin asiakkaiden renkaat on merkittävä ja säilöttävä oikeisiin pilttuisiin, jotta ne on helppo löytää, kun siihen on tarve.

Vianorin Keminmaan yksikön palvelupäällikkö Henri Aapajärvi on ollut rengasalalla 20 vuotta. Varaston hallintaa vaikeuttaa laaja renkaiden kirjo. Raskaissa sähköautoissa ovat entistä suuremmat renkaat.

Varaston hallinta on Aapajärven mukaan nykyisin haastavaa, sillä Suomen autokanta on niin kirjava ja iäkäs.

-Rengasvarastosta pitää löytyä renkaat niin 30 vuotta vanhaan autoon kuin uuteen sähköautoon, jonka rengassarja voi maksaa 1000-2000 euroa, Aapajärvi kertoo.

-Työurani alussa kymmenen rengaskokoa kattoi noin 80 prosenttia myynnistä. Nyt sellaisella valikoimalla ei pärjäisi ollenkaan, hän sanoo.

-Silloin myytiin 14 ja 16 tuuman renkaita. Nyt yleisimpiä ovat 20 ja 22 tuuman renkaat, sillä autot ovat selvästi suurentuneet leveys- ja pituussuuntaan. Ne eivät kunnolla mahdu entisiin parkkiruutuihin, Aapajärvi sanoo.

 

TIETOA

  • Rengasvalmistajat suosittavat renkaan käyttöiäksi enintään kuusi vuotta. Samoin renkaan kokonaisikä valmistuksesta kierrätykseen ei saisi ylittää kymmentä vuotta. Uutena rengasta ei saisi myydä, jos se on yli viisi vuotta vanha. Valmistusaika löytyy renkaan rungon merkinnästä.
  • Asiantuntijoiden mukaan renkaassa ikä on yhtä tärkeä kuin kulutuspinta. Vanha rengas kovenee, jolloin sillä ei ole enää hyvä kitka.
  • Suomen Rengaskierrätys on seurannut kierrätykseen tulleiden renkaiden ikäjakaumaa. Ne olivat valmistusviikosta laskettuna keskimäärin 6,2 vuotta vanhoja. Ikäjakaumaa nosti eräät todella vanhat, jopa 22 vuotta vanhat renkaat. Kesä- ja talvirenkaiden iässä ei ollut suurta eroa.

MITÄ MAKSAA?

  • Renkaiden kausisäilytys rengashotellissa 49 € / kausi. Hintaan sisältyy vakuutus koko säilytysajalle sekä renkaiden pesu ja renkaiden kuntotarkastus.
  • Lisäksi renkaiden allevaihto: 49 € / vaihto (vanteilla olevat renkaat)
  • Nämä yhteensä 98 euroa.

Lue lisää rengaspalveluista ja varaa aika