Koeajo 25.10.2023

Täyssähkö Opel Mokka-e ilmentää tulevaisuuteen

Täyssähkö Opel Mokka-e ilmentää tulevaisuuteen

Koeajossa Opel Mokka-e täyssähköisenä versiona

Pörhön Autoliike Oy on saanut laajaan valikoimaansa mukaan Opelin edustuksen. Koeajoimme tutun mallin, täyssähköisenä versiona. Opel on osa Stellantis-konsernia, jonka muita merkkejä ovat muun muassa Citroën, Peugeot, Jeep ja Alfa Romeo. Stellantis on maailman neljänneksi suurin autonvalmistaja.

Suorituskyky ja sähkön kulutus

Mokkan sähkömoottori tuottaa tehoa kutakuinkin hevosvoimissa saman verran kuin auton 1,2-litrainen bensiiniturbomoottori. Sähkömoottorin teho tuntuu polttomoottoria mukavammalta. Sähkömoottorin pyörittäessä renkaita auto reagoi nopeammin tehopyyntöön kuin polttomoottorin ollessa voimanlähteenä. Välittömästi liikkeelle lähdettäessä vääntömomentti on 260 newtonmetriä. Kiihtyvyys 0-100 kilometriin taittuu yhdeksässä sekunnissa. Huippunopeus on rajoitettu 150 kilometriin tunnissa, mikä riittää hyvin siviilikäytössä.

Aloittelevan sähköautoilijan kannattaa tarkkailla sähkön "suuntaa" eli akusta moottorille ja jarrutusenergian talteenottona akkua ladaten. Opel Mokka-e:n ajotietokone opastaa ja kertoo selkeällä grafiikalla.

WLTP-mittauksen mukainen toimintamatka on jopa 339 kilometriä. Sähkön kulutus on 17-18 kWh/100 kilometriä. Suomessa lämpötilan laskiessa pakkaselle sähköauton energiankulutus kasvaa suuremmaksi kuin valmistajan ilmoittama kulutus. Kulutuksen kasvu johtuu muun muassa lämmityksestä. Esilämmitys on tärkeää suorittaa auton ollessa sähköverkossa. Täysin kylmällä autolla liikkeelle lähdettäessä ajoakusta katoaa runsaasti sähköä sisätilojen lämmitykseen. Lämmitykseen tarvittava energia otetaan täyssähköauton akusta. Ajotiloja on kolme: Eco, Normaali, Sport. Eco-ajotila soveltuu kesälle ja lämpimälle säälle, koska ajotila rajoittaa auton sisätilan lämmitystä. Toki tällä ajotilalla toimintamatka on pisin. Normaali-ajotila soveltuu ympärivuotiseen käyttöön. Sport-ajotila soveltuu esimerkiksi pitkän ajoneuvoyhdistelmän ohituksessa. Tällöin nopeutta on syytä tarkkailla, koska ylinopeus saavutetaan lähes huomaamatta.   

Mokka-e:n akun lataus

Mokka-e on varustettu 50 kWh:n litiumioniakulla. Auton sisäisen latauslaitteen kapasiteetti on 7,4 kW, 1-vaihe. Latausaika 0-65 % (Wallbox 3 x 16 A) kotilatauksella tai julkisella 7,4 kW OBC-laturilla on 4 tuntia ja 45 minuuttia. Kun käytettävissä on suurteholataus, latausaika 0-100 % (100 kW DC-pikalataus) akku latautuu täyteen noin 60 minuutissa. Latausajat ovat riippuvaisia useista tekijöistä, kuten ulkolämpötilasta, akun lämpötilasta, sähköverkon jännitteestä, latauslaitteistosta ja -kaapelista sekä akun ja auton kunnosta. Latausajoissa on huomioitu 10 prosentin lataushäviö. Käytännön lataustilanteissa esimerkiksi myymälöiden ja huoltoasemien latauspisteissä latausnopeuteen vaikuttaa ladattavien autojen määrä kyseisellä latauspisteellä. Latausteho jakaantuu monissa latauspisteissä useamman auton kesken.

Ulkonäkö

Mokka sai nykyiset muodot ja mitat vuonna 2021. Edellisen sukupolven ulkonäössä yhteistä nykyiseen ovat lähinnä Opelin logot. Mokka-e on alemman keskiluokan katumaasturi, jonka olemuksessa on säilytetty saksalaista tunnetun salamakeulan dynamiikkaa. Koeajettu auto on raikkaan vihreä väriltään ja lokasuojien reunoja ja helmoja kiertävä muovisuoja on musta. Tämän värinen täyssähköauto huomataan liikenteessä. Täyssähköauton äänimaailma on hiljainen, jolloin visuaalinen havaitseminen nousee tärkeään rooliin. Keulan ilme on terävä ja ajovalot ovat kapean pitkulaiset. Lokakuun pimeydessä ajovalojen teho osoittautui erinomaiseksi. Led-tekniikka tuottaa vahvan ja pitkälle ulottuvan valokuvion. Automaattisesti vaihtuvat pitkät valot on ajomukavuutta merkittävästi lisäävä ominaisuus.

Takaikkunasta konepeltiin ulottuva kromilista kruunaan auton modernin ilmeen.

Ajettavuus

Mokka-e on automaattivaihteinen ja ajaminen on vaivattoman helppoa. Vaihteiston hallinta tapahtuu melko pienellä kytkimellä, joka sijaitsee samalla paikalla kuin isompi perinteinen vaihdevipu. Kulku on eleettömän vakaata: maukas yhdistelmä saksalaista jämäkkyyttä ja ranskalaista mukavuutta. Sorapintaisella tiellä auto osoittautui sangen hiljaiseksi. Käytettäessä tehostettua jarrutusenergian talteenottoa sopivasti ennakoivalla ajotavalla käyttöjarrun tarve vähentyy. Kaasupoljinta nostamalla auto jarruttaa ja ottaa talteen samalla ajoakkuun jarrutusenergian tuottamaa sähköä.

Matkustamo ja tavaratila

Mokka-e on tutulla termistöllä kerrottuna B-segmentin auto, vaikka yleisesti puhutaan esimerkiksi crossover- tai SUV-autoista, jotka toki sopivat myös Mokka-e:n kohdalle, mutta nämä termit eivät kerro auton kokoa. Kuljettajan istuma-asento on hieman korkeahko,jolloin käynti sisään ja ulos tapahtuu helposti. Tilaa on neljälle aikuiselle ja kaksi keskipituista ihmistä istuu peräkkäin mainiosti. Tavaratilan tilavuus takaistuin normaaliasennossa on 310 litraa. Tavaratilan tilavuus takaistuin alas taitettuna on 1060 litraa. Juomille, puhelimille ja muille pikkutavaroille on tilaa keskikonsolissa sekä ovikoteloissa. Koeajolla säätila oli syksyinen ja lämpötila nollan molemmin puolin. Lämmitys ja huurteenpoisto tuli testattua useaan kertaan ja todettua toimivan kiitettävästi. Ohjaamo, istuimet, ohjauspyörä, peilit ja takaikkuna lämpiävät sähköllä. Sähkönkulutusta on helppo tarkkailla kookkaasta infonäytöstä. Esimerkiksi istuinlämmityksen poiskytkentä antaa toimintasädettä jopa kymmenen kilometriä lisää. Sähkölaite, jonka käyttö ei ole välttämätöntä, kannattaa sammuttaa.

Peruutuskameran näkymän voi valita eri vaihtoehdoista sellaiseksi, joka parhaiten helpottaa peruuttamista ja opastaa etäisyyksien arvioinnissa.

Varustetasot ja hinnasto

Täyssähköisenä Mokka-e on valittavissa useilla varustetasoilla, kuten Opelilla on ollut tapana. Varustetasot ovat Comfort, Innovation Plus, GS ja Executive. Latausominaisuudet ovat kaikissa varustetasoissa samanlaiset.

Comfort 136 automaatti: 36 990 euroa.

Innovation Plus 136 automaatti: 39 390 euroa.

GS 136 automaatti: 41 090 euroa.

Executive 136 automaatti: 42 990 euroa.

Opel Mokka Electrics teknisiä tietoja

Moottori

Tyyppi: Kestomagnetoitu synkronimoottori.

Teho: kW (hv) / k/min 100 (136) / 3 373 – 10 000.

Vääntö: Nm / k/min 260 / 300 – 3 674.

Akun tyyppi: Litium-Ioni (Li-Ion).

Akun kapasiteetti: kWh 50,0. Kuljettajan käytössä 45 kWh.

Sisäinen latauslaite: (OBC) (AC), Kw 7,4kW, 1-vaihe.

Latauspistoke: IEC 62196-2 (Type 2) & IEC 62196-3 (CCS).

Ulkomitat

Pituus (mm) 4151.

Leveys (mm) 1987.

Korkeus (mm) 1 534.

Akseliväli (mm) 2557.

Etu- ja takaylitys (mm) 881 /712.

Raideleveys edessä/takana (mm) 1540 / 1 540.

Kääntöympyrän halkaisija (m) 11,08.

Takuu

3 vuotta / 90 000 kilometriä, ajoakku 8 vuotta / 160 000 kilometriä.

Yhteenveto

Opel Mokka Electric kannattaa käydä koeajamassa Pörhön Autoliikkeen toimipisteissä uuden täyssähköauton ostoa suunnitellessa. Koko- ja hintaluokassaan Mokka-e tarjoaa paljon. Maukkaan ulkonäön, hiljaisen matkustamon, monipuoliset latausominaisuudet, miellyttävän ajettavuuden ja jokaiselle sopivan varustetason sekä paljon muuta.

Varaa koeajo Katso kaikki Opel-toimipisteemme

Lue lisää opel.fi