Artikkeli 18.9.2021

Mur­re­taan myytit – miten säh­kö­au­to toimii Lapin tal­ves­sa?

Sähköautoilu on nyt automaailman kuuma peruna. Kansaa kannustetaan sähköautojen pariin mm. poistamalla täyssähköautojen autovero. Lapissa kuitenkin yhä epäillään: miten sähköautot voivat soveltua pohjoisen talviolosuhteisiin?

Olen pitkän linjan autoharrastaja. Suonissani virtaa bensa, ja erityisesti turbomoottorilla varustetut vanhat Saabit sykähdyttävät. Siispä sähköautoihin tutustuminen on ollut minullekin aivan uudenlainen kokemus – sain niihin ensikosketuksen viime keväänä. Yllätyksekseni sähköauto tarjosi ajamisen hauskuutta aivan kuten vanha turbo-Saabkin, mutta aivan eri tavalla. Molempien ratissa hymy nousee helposti huulille.

Seuraan myös aktiivisesti eri medioista keskustelua sähköautoista. Päivittäin näkyy kommentteja, joista huokuu epätietoisuus ja muutosvastaisuus. Tyypillisimpiä väitteitä, joita toistellaan, ovat: 1. Sähköautot eivät kestä pakkasta. 2. Latausajat ovat tolkuttoman pitkät, ja autoa pitää koko ajan seisottaa laturin nokassa. 3. Auton toimintasäde on talvella liian lyhyt Lappiin ja latausverkostokin onneton. 4. Pitkillä matkoilla pitää ajella varpaat jäässä. 5. Sähköautoilla ei pysty vetämään kuormaa.

Murretaanpa vähän myyttejä.

1.  Sähkömoottori ei kärsi pakkasesta kuten polttomoottori. Huomattavasti pienempi määrä liikkuvia osia lisää toimintavarmuutta. Akun varaus kylläkin heikkenee pakkasella, eli täydellä akulla ei talvella pääse ihan niin pitkälle kuin kesällä. Mutta huomatkaa, silti pitkälle. Kuluttaahan polttomoottorikin kylmällä enemmän menovettä.

2.  Akkuteknologia ja sähköautojen rakenneratkaisut kehittyvät kovaa vauhtia. Toimintasäteet kasvavat ja latausajat lyhenevät. Akun varausasteesta riippuen jo 20 minuutin latauksella voi saada 200–300 km lisää toimintasädettä, joten autoa on helppo ladata vaikkapa kauppareissun aikana tai matka-ajossa huoltispysähdyksen ajan. Näppärintä on toki laittaa auto aina kotona latautumaan yöksi. Suurimmalle osalle sähköautoilijoista riittääkin kotilataus.

3. Talviolosuhteet haukkaavat melko maltillisen osan auton toimintasäteestä, noin 10–30 %. Eli jos kesällä pääset autolla n. 500 km, täysissä talvioloissa kantama on sellaiset 350 km. Auton ilmoittama arvio matkasäteestä pitää hyvin paikkansa, eli sen muuttumista radikaalisti kesken ajon ei tarvitse pelätä.

Mitä latausverkostoon tulee, se kasvaa ja kehittyy koko ajan. Auto ja lataussovellukset osaavat myös etsiä ja ehdottaa sopivia latauspaikkoja. Lataamisen ennakointi onkin tärkeässä roolissa.

4. Uudet sähköautot ovat talvella jopa lämpimämpiä kuin polttomoottoriautot. Aiemmin lämmöstä on voinut joutua tinkimään, mutta nykyiset mallit lämmittävät sisätilat tehokkaasti lämpöpumpulla. Se tarkoittaa myös sitä, että auto lämpenee hetkessä, eikä ikkunoita tarvitse kynsiä jäästä. Puhelinsovelluksesta voi ennen lähtöä käynnistää myös ratin- ja penkinlämmittimet. Väittäisin, että päihittää hitaat polttoainekäyttöiset lisälämmittimet.

5. Täällä pohjoisessa auton toivotaan usein olevan vetokoukulla varustettu neliveto. Aiemmin tällainen kombo oli sähköautoissa mahdoton, vaan eipä enää. Nyt nelivetoisten sähköautojen vetomassat ovat pitkälti toista tonnia.

Siinä. Viisi myyttiä murrettu. Automyyjän työssä olen saanut huomata haastavinta olevan ennakkoluulojen selättäminen – erityisesti sähköautojen kohdalla. Monikaan ei näe, että sähköauto voisi olla heille hyvä vaihtoehto.

Vertaan sähköautoilua mielelläni sähköpyöriin, jotka ovat olleet kovassa nosteessa ja viedään ihan käsistä. En voi olla kysymättä: miksi sähköautoihin ei suhtauduta yhtä ennakkoluulottomasti? Sähköautoilu on asennekysymys siinä missä sähköpyöräilykin – se edellyttää vain omien rutiinien muuttamista ennakoivammiksi. Kun muistat hoitaa lataamisen, edessä ovat kevyet kilometrit – talvellakin.

 

Ville Ruotsalainen

Rovaniemen Pörhön Volkswagen-automyyjä