
Oululainen Esko Ahde tutki uutta autoa Pörhöllä: ”Onpa houkutteleva korkotarjous”
Uusien henkilöautojen myynti lähti orastavaan kasvuun
Pörhö Lapin Auton myyntipäällikkö Marko Virkkunen esittelemässä Suomen yhtä suosituinta automallia Nissan Qashqaita ja sen hybridimallia. ”Automyyjänä on parasta, että pääsen touhuamaan ihmisten ja autojen parissa.”
Jos joku vielä vuonna 2021 uskoo naisen valitsevan autonsa vain värin perusteella, haluan sen harhaluulon kumota heti alkuun. Käyttövoima, ajettavuus, ohjaamon äänimaailma ja ekologisuus kiinnittävät usein naisasiakkaan huomion. Vasta näiden jälkeen tulevat hinta ja väri. Ostokriteerit ovat siis lähes samoja mitä muillakin asiakkailla, vain vähän eri järjestyksessä.
Heti ensitapaamisella naisasiakas on määrätietoinen ja päättäväinen, osaa vaatia ja odottaa parasta asiakaspalvelua. Ostopäätös on jo mahdollisesti tehty, kun nainen astuu autokauppaan. Tärkein tehtävä minulla automyyjänä on kuunnella tarkoin ja kartoittaa toiveiden pohjalta paras vaihtoehto.
Vaikka urani automyyjänä on vielä tuoreehko, olen ehtinyt kokea ja nähdä suuriakin muutosaaltoja alalla. Sähköautojen määrä on kasvanut nopeampaa, mitä moni olisi voinut kuvitella, ja myös naisasiakkaiden määrä on ollut koko ajan tasaisessa nousussa.
Laskeskelin tänään, että kymmenestä viimeisestä autokaupastani neljä on mennyt naisille. On ollut äärimmäisen hienoa huomata naisten ottaneen aktiivisemman roolin autokaupassa ja asioivan meillä Pörhöllä enenevissä määrin. Meille on tärkeää, että jokainen asiakas sukupuolesta riippumatta tuntee olonsa tervetulleeksi.
Kiinnostukseni autoalaan sekä vankka työkokemus myynnistä ja asiakaspalvelusta ohjasivat minut hakemaan automyyjän paikkaa kolme vuotta sitten. Olen nauttinut joka hetkestä. Parasta tässä työssä on ihmisten kanssa tekemisissä oleminen. Rento höpöttäjä, kun olen. Moni asiakas saattaa hämmästyä, kun huikkaan lähteväni mukaan koeajolle, jotta voin kertoa lisää auton ominaisuuksista ja varustelusta. Yleensä tätä ei erikseen toivota, mutta joskus ennen kuin kerkeän tarjota itseäni koeajolle mukaan, naisasiakas saattaakin ehtiä jo sanomaan: ”Että siehän lähdet sitten”. Ja tietysti aina lähden, sillä koeajolla asiakas saa autosta parhaan kokemuksen ja tuntuman.
Naiset ovat myyjän kannalta aivan loistoasiakkaita. Lähipiirin suositteluilla tuntuu olevan heille vähän enemmän merkitystä. Tämähän sopii automyyjälle, joka hoitaa työnsä asiakaslähtöisesti alusta loppuun. On oltava luotettava, ymmärtää asiakkaan tarpeita ja vaatimuksia autolle, eikä missään nimessä saa alentua vähättelyyn tai aliarviointiin. Tällainen käytös on menneen talven lumia.
Kun koittaa kauan odotettu hetki eli auton ”luovutusjuhla”, käyn yhdessä asiakkaan kanssa tarkasti läpi auton varusteet ja toiminnot. Näytän, mistä mikäkin toimii ja mistä löytyy esimerkiksi öljytikku ja öljyntäyttökorkki. Naiset kyselevät paljon ja kuuntelevat. Miehillä kuuntelu jää usein vähän vähemmälle, sillä he ajattelevat osaavansa kyllä. Jälkikäteen voi sitten tulla soittoa, että mistä tämä tai tuo lähtikään pelaamaan.
Autonluovutuksen yhteydessä käymme vielä kerran ajamassa mutkan, tankkaamassa auton sekä tutustumassa Pörhön huoltopalveluihin, jotka sijaitsevat saman katon alla. Tarvittaessa lähden asiakkaan mukaan myös autopesuun, koska kaikilta ei löydy välttämättä kokemusta siitä.
Naisasiakkaiden kanssa olen pistänyt merkille erityisesti sen, että he kysyvät rohkeasti apua, jos eivät tiedä jotakin. Näinhän sen pitäisikin mennä. Painotan asiakkailleni, että aina saa soittaa. Ei ole olemassa tyhmiä, hulluja tai päättömiä kysymyksiä. Opastan, vaikka luovutuksesta olisikin kulunut jo jonkin aikaa, ja autan myös huoltoasioissa mielelläni.
Yhteistyö myyjän ja ostajan kanssa ei lopu siihen, kun asiakas lähtee uudella autollaan liikkeen pihasta. Siitähän se vasta meillä alkaa.
Kirjoittaja on Marko Virkkunen, Pörhö Lapin Auton myyntipäällikkö
Artikkeli on julkaistu Lapin Kansassa 18.12.2021