Artikkeli 21.8.2021

Onko eko­lo­gi­suus kir­jat­tu yri­tyk­se­si ar­voi­hin? – ”Säh­köau­to työ­suh­de­au­to­na on konk­reet­ti­nen teko, ei vain sa­na­he­li­nää”

Ennen automyyjän uraa toimin useita vuosia edustajana. Se tarkoitti pitkiä kilometrejä ja töiden hoitamista tien päältä. Se on saanut minut miettimään, miten edustajan työhön soveltuisi liikkuminen sähköautolla, jonka matkasäde on rapeat 500 km. Kysymys on ajankohtainen, sillä nyt jos koskaan työsuhdeautoksi kannattaisi valita sähköauto. Joko sinun yrityksessäsi tiedetään, miksi?

Minäpä kerron: vuoden 2021 alusta täyssähköautojen verotus työsuhdeautoina on muuttunut merkittävällä tavalla. Jos työntekijälle on myönnetty käyttöetu, on täyssähköisen työsuhdeauton verotusarvo 170 euroa pienempi kuukaudessa verrattuna polttomoottoriautoon. Mikäli työntekijällä on vapaa autoetu, on verotusarvo jopa 290 euroa edullisempi. Lisäksi sähköautojen lataamisesta työpaikoilla ja julkisissa latauspisteissä on tehty verovapaata. Etu koskee myös hybridien ja työntekijöiden itse omistamien sähköautojen lataamista. Muutokset ovat kuitenkin voimassa vain vuoteen 2025 saakka, joten sähköauton hankintaa ei kannata lykätä vuosien päähän.

Sähköauton edut ovat työntekijälle pelkästään jo tuloverovinkkelistä tuntuvat polttomoottoriautoon nähden. Mutta mitä hyötyä työnantajalle on siitä, että työntekijä ajelee sähköautolla? Kulujen näkökulmasta katsottuna selkein etu on huoltamisen edullisuus. Huoltoväli on sähköautoissa pidempi, koska sähköautossa ei ole tarvetta moottoriöljyn vaihdoille. Myös lukuisia kalliita huoltotyö- ja varaosakuluja jää pois, kun polttomoottorin toiminnalle olennaisten suodattimien vaihtoja ei tarvita. Jarrupalatkaan eivät kulu samaan tahtiin, sillä sähkömoottori hidastaa jarruttaessa vauhtia tehokkaammin. 

Sähköauton latauskulutkin on syytä huomioida. Olivatpa työsuhdeauton käyttövoimakulut työnantajan tai työntekijän vastuulla, ovat latauskulut vain murto-osa polttoaineen hinnasta. Sähköauton lataaminen kustantaa sellaiset 1,50–3 euroa 100 kilometrillä. Paljonko polttomoottoriautosi kuluttikaan?

Entä jos kulupuoli sivutetaan kokonaan? Ilman sitäkin sähköauton valitsemiselle löytyy perusteluita niin työntekijän kuin työnantajan näkökulmasta.

 

Hypätään työntekijän saappaisiin. Sähköautojen teknologia on ollut hämmästyksen aihe niin minulle kuin monille muille, jotka ovat sähköauton rattiin rohjenneet. Se on jännä tunne, kun auto ei mieti, vaan tekee. Valoissa mennään eikä meinata. Kesähelteillä ei tarvitse odotella ilmastoinnin ylösnousemusta eikä talvipakkasilla ajella villahousuissa. Teknologian harppaukset näkyvät siinäkin, ettei lisävarusteiden mittarina ole enää vimpaimien ja nappuloiden määrä kojelaudassa – yksi näyttö riittää kaikkeen.

Palataan myös hetkeksi muistoihini edustajan työstä. Miten edustajan arjessa voi toimia yhtälö, jonka toisella puolen ovat pitkät ajokilometrit ja toisella täyssähköauton matkasäde? Työhön kuuluu asiakaskäyntien lisäksi yleensä kiireellisten asioiden hoito tien päältä – usein P-paikalla istuskellen. Mikä estää suunnittelemasta reittiä siten, että työt pysähtyy hoitamaan latausasemalle? Se on iltatöistä pois.

 

Työnantajan puolestaan kannattaa miettiä, mitä sähköauto voi kertoa yrityksestä ulospäin. Jos yrityksesi on kirjannut arvoihinsa ympäristöystävälliset toimintatavat, kuinka se toteuttaa niitä käytännössä? Kaikki firmat pystyvät heittämään pöytään kierrätyskortin, mutta kuinka on isompien investointien laita? Miten firmasi erottautuu joukosta ja ottaa sen extra-askeleen, joka osoittaa teidän aidosti sitoutuneen arvoihinne?

Olen nykypestissäni pannut merkille, että sähköautoja kysytään työsuhdeautoiksi koko ajan kasvavassa määrin. Työnantajat ja työntekijät ovat alkaneet havahtua siihen, miten edulliseksi investointi tulee molemmille osapuolille. Samalla ympäristöarvoihin sitoutuneet yritykset lunastavat lupauksensa. Sähköauto työsuhdeautona on konkreettinen teko ympäristön puolesta, ei vain sanahelinää.

 

Juha-Antti Louhikoski

Rovaniemen Pörhön hyötyajoneuvojen myyntipäällikkö