ARTIKKELI 3.1.2023

Sähköautojen huolto keskittyy suurille korjaamoille

-Esimerkiksi sähkökennojen balansointiin tarvittava laite maksaa noin 10 000 euroa. Lähiaikoina tästä on tulossa vielä uusi malli, joka sekin on hankittava, kertoo Pörhön Autoliike Oy:n Volkswagen-autojen jälkimarkkinointipäällikkö Mika Koistinen.

Koistinen esittelee Pörhön huoltohallissa kahden vesiämpärin kokoista balansointilaitetta, joka on pakattu kantikkaaseen suojakoteloon.

Sähköauton huollossa tarvittavat järeät kaapeliliittimet maksavat nelinumeroisia summia, kertoo Pörhön jälkimarkkinointipäällikkö Mika Koistinen.

Moni pienempi autokorjaamo ei lähde ollenkaan mukaan sähköautojen huoltotoimintaan.

-Työkalut, kuten balansointilaitteet ja henkilöstön koulutukset ovat tällä hetkellä merkkisidonnaisia eli auton valmistajien toimittamia työkaluja sekä koulutuksia. Näin ollen monimerkkikorjaamoilla on haastavaa aloittaa sähköautojen korjauksia, Koistinen lisää.

-Sähköautot kasvattavat meidän osuutta huoltomarkkinassa. Öljynvaihdot poistuvat sähköautokannan kasvaessa, mutta tilalle tulee paljon muuta erikoistyötä, kertoo Pörhön Oulun paikallisjohtaja Jarmo Tikkanen.

Täyssähköautokanta kasvaa hänen mukaansa vääjäämättä.

-On ollut viikkoja, jolloin 60 prosenttia uusien autojen luovutuksista on ollut sähköautoja, Tikkanen sanoo.

Syyskuun lopussa liikenteessä oli 137 664 sähköautoa, joista täyssähköautoja oli 39 074 kappaletta. Liikennekäytössä oli 2,81 miljoonaa henkilöautoa.

Sähköauton erikoistöitä ovat kennojen balansoinnin lisäksi muun muassa kennomoduulien varaaminen ja purku, lämpötilamittaukset, kennojen tiiveystarkastukset, akun aktivoinnin testaaminen ja turvallisuustarkastukset.

-Aivan ensiksi huoltoon tuleva sähköauto pitää laittaa jännitteettömäksi. Sen jälkeen auton ympärille kierretään sähkötyöstä varoittava lippusiima ja auton katolle vielä siitä kielivä keltainen kolmio, kertoo Pörhön korkeajännite-expertti Kai Inkala, joka vaihtaa Volkswagen-hybridimallin akkuun eristettä.

-Koko meidän huoltohenkilökunta on käynyt sähköautojen yleistymisen jälkeen turvallisuuskoulutuksessa, mutta silti kaikki eivät voi tehdä vaativia sähköautojen korjauksia, kertoo huoltopäällikkö Koistinen.

Huoltohenkilökunta on jaettu kolmeen katekoriaan:

  • HVE eli korkeajännite-ekspertti saa avata sähkökennoja suojaavan kannen ja tehdä korjauksia kennostolle.
  • HVT eli korkeajänniteteknikko saa tehdä muita sähköauton huoltotöitä, kuten sähkömoottorin korjauksia.
  • Mekaanikko saa tehdä sähköauton yleiskorjauksia ja huoltoja.

Sähköauton tekeminen jännitteettömäksi ei ole aivan helppoa, sillä lähes jokaisella autonvalmistajalla se tapahtuu omalla tavallaan.

-Merkkiliikkeissä tietämys on jo hyvällä tasolla, mutta yleiskorjaamoissa se saattaa olla puutteellista. Lisäksi koulutusvelvoitetta ei valvota mitenkään, kertoo autotekniikan lehtori Tapio Kyngäs Oulun Seudun Ammattiopistosta (OSAO).

Kynkään mielestä onnettomuustilanteisiin pitäisi luoda yhtenäinen käytäntö, miten jännitteettömäksi tekeminen suoritetaan. Lisäksi sen jälkeen autoon pitäisi kiinnittää siitä kertova tarra tai lappu, mikä helpottaisi auton jälkikäsittelyä ja pelastushenkilökunnan työtä.

Sähköauton käsittely on Kynkään mukaan korkeiden virtamäärien vuoksi vaarallista, jos ei tiedä mitä tekee.

-Suomessa on paljon myös ns. tee-se-itse miehiä, mutta heidän ei saisi mennä avaamaan sähköauton akkupakettia. Vaikka akkupaketin korjaus saattaisi onnistua, aukaistun kannen tiivisteen välistä voi päästä kosteutta sisälle, jolloin kenno menee oikosulkuun esimerkiksi kahden vuoden kuluttua korroosion vaikutuksesta, sanoo kouluttaja Iiro Wennberg EV Safety Finstä Tampereelta.

-Oikosulku voi sytyttää yhden akun kennoista tuleen. Akkupalon sammuttaminen voi olla todella vaikeaa, hän lisää.

Wennberg esitelmöi sähköautopaloista ja niiden syttymiseen johtuvista syistä Pörhön Autoliike Oy:n järjestämässä tilaisuudessa Oulussa. Paikalla oli Pörhön henkilökunnan lisäksi poliisin henkilöstöä Pohjois-Suomen alueelta.

Sähköautokannan kehitys on ollut niin nopeaa, että varautuminen onnettomuuksiin tulee Wennbergin mukaan jälkijunassa. Silti sähköautopalot ovat Suomessa vielä harvinaisia.