Artikkeli 25.10.2021

Virta ei lopu pian täyssähköautoista

EU suosittaa Suomelle sähköautojen latausasemaverkon tihentämistä siten, että niitä olisi pääteillä, kuten nelostiellä 60 kilometrin välein.

”Asiaa käsiteltiin eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnassa tällä viikolla”, kertoo Virran liiketoimintajohtaja Elias Pöyry.

Virta, Fortum, K-Lataus ja ABC hallitsevat Suomessa julkisia pikalatausmarkkinoita. ABC aikoo moninkertaistaa latausasemiensa määrän. Lisäksi latauspisteitä löytyy pian lähes jokaisen K-marketin, Prisman tai Salen pihasta eri puolilta Suomea.

”Se on hyvä uutinen, sillä en uskalla ajaa sähköautolla Oulusta lomalle Turkuun, kun lataaminen on niin epävarmaa”, sanoo oululainen luokanopettaja Raita Kurunlahti.

Kurunlahti on hankkinut täyssähköauton, sillä hän käy Oulusta arjet luokanopettajana Siikalatvan kunnan alueella. Työmatkaa kertyy päivittäin edestakaisin noin 200 kilometriä.

”Pikalatauksen hinta on täällä kalliimpi kuin Hesburgerin kohdalla”, Kurunlahti ihmettelee. Hän tutkii hintoja McDonald´sin Oulun uudella latausasemalla, jota ylläpitää Neste. Hän on käyttämässä veljen lapsia hampurilaisella.

Latausverkon laajentumisen uskotaan lisäävän sähköautojen myyntiä. Ladattavien autojen markkinaosuus on noussut tänä vuonna jo 30 prosenttiin ensirekisteröinneistä, kun se oli viime vuonna 18 prosenttia. Norjassa ladattavien autojen osuus ylitti tänä vuonna jo 80 prosenttia ensirekisteröinneistä.

Toteutuessaan tiheä latausverkko tekisi sähköautoilijalle pitkän matkan taittamisen esimerkiksi Oulusta Helsinkiin miellyttävän. Enää ei tarvitsisi jännätä riittääkö virta.

”Uudet latausasemat varustetaan lähes poikkeuksetta tehokkailla superlatureilla, joiden antoteho on noin 200 kilowattia. Halutessa akun saa ladattua joko kahvitauon tai pitemmän ruokatauon aikana”, kertoo Nesteen latausasemista vastaava Joni Sorjonen.

”Uusimmat sekä Volkswagenin että Audin täyssähkömallit pystyvät hyödyntämään kunnolla uusia superlatureita”, kertoo Pörhön Autoliikkeen myyntipäällikkö Arto Rahikkala Oulusta.

Tämän vuoden tammi-toukokuun aikana Volkswagen ID.4 oli Suomen eniten myyty sähköautomalli. Sitä rekisteröitiin 501 kappaletta. Toisena oli Teslan Model 3, jota rekisteröitiin 389 kappaletta. Kolmantena oli Seat MII Electric 313 kappaleen myynnillä.

”Sekä Oulun että Kempeleen McDonald’s-ravintoloiden yhteydessä on Nesteen ylläpitämät superlaturit. Olemme huomanneet, että yhteistyö Nesteen kanssa hyödyntää molempia. Kuljettaja saa ruokaa ja sähköauto sähköä. Nesteen kulutustietojen mukaan hampurilaisasemat ovat olleet heidän latausverkoston suosituimpia”, kertoo Suomen johtava mäkkäriyrittäjä Ari Taivalsaari. Hänellä on Suomessa 13 mäkkäriä.

McDonald´s-ketjun tavoitteena on jatkossa tarjota pääteiden varsilla sijaitsevilla mäkkäreillä latausta kaikkialla Suomessa. Latauspiste on Taivalsaaren mukaan myös muun muassa JyväskylänMcDonald´s-ravintolan yhteydessä.

Latausmahdollisuudet paranevat myös Lapissa. Tesla rakentaa pikalataus- eli Supercharger- verkostonsa Lappeenrannan ja Oulun lisäksi Rovaniemelle ja Kittilän Leville.

”Levillä Teslan uudet pikalatauspisteet asennetaan gondolihissin lähettyville”, kertoo hissiyhtiö Levi Ski Resort Oy:n toimitusjohtaja Jouni Palosaari.

Latausasemien puute on tähän saakka vaikeuttanut täyssähköautolla ajavien Lapin lomailua.

”Lapin latausasemat hyödyntävät nopeaa V3-teknologiaa. Niiden huipputeho on 250 kilowattia. Se tarkoittaa, että keskimääräinen lataustauko lyhenee noin 15 minuuttiin. Aiemmin asennettujen latausasemien maksimiteho on ollut 120-130 kilowattia”, kertoo Teslan tiedotusjohtaja Maria Lantz Ruotsista.

Ruotsissa ja Norjassa yhtiöllä on selvästi Suomea tiheämpi latausverkko, joka yltää Tanskan kautta myös halki Euroopan.

Superlaturista Teslan Model 3 -malli saadaan ladattua Lantzin mukaan 120 kilometrin ajoa varten noin viidessä minuutissa. Samanlainen kehitys on tapahtumassa Sorjosen mukaan muidenkin automerkkien ja latausasemien kohdalla.

Yleisimmät pikalaturit ovat silti edelleen Suomessa teholtaan 50 kilowattia. Tällainen on muun muassa autoilijoiden vapaassa käytössä maksua vastaan Pörhön Autoliikkeen edustalla Oulun Limingantullissa.

Viime vuoden syksyllä Tesla salli väliaikaisesti myös muiden automerkkien lataamisen Teslan pikalatausasemilla. Muutaman päivän kestänyt kokeilu koski sähköautoja, joissa oli CCS-liitäntä. Tesla otti käyttöön eurooppalaisen pikalatausstandardin (CCS) mukaisen kaapeloinnin käyttöön vuonna 2019.

”Tesla valmistautuu latausasemiensa avaamiseen myös muille automerkeille. Se on edellytys sille, että yritys saa latausinfran rakentamiseen EU-tukea”, Pöyry kertoo.

Pöyry on eurooppalaisen sähköalan kattojärjestön sähköisen liikenteen ryhmän puheenjohtaja.

EU komissio haluaa Pöyryn mukaan avata kilpailua myös latausalan palveluntarjoajille. Tällä hetkellä Virran kännykkäsovelluksella ei voi ladata sähköä esimerkiksi Fortumin latauspisteestä mäkkärin pihasta. Siihen tarvitaan Nesteen sovellus.

Tällä hetkellä Virralla on Lapissa yhteistyökumppaniensa kautta kymmenen tavallista DC-latausasemaa sekä kaksi pikalatauspistettä eli HPC-asemaa. Teslan verkkoon kuulumattomien supernopeiden latausasemien teho on vähintään yhtä suuri. Virran sovellus käy myös Teslan uusilla asemilla.

Lappiin on Teslan uusien asemien lisäksi rakenteilla kymmenen uutta pikalatausasemaa sekä kymmenen hitaampaa, 50-100 kilowatin asemaa. Kumppaneina ovat Helen, Neve ja Oomi-verkko.

Kotiin asennetun auton latauslaitteen teho on 3,7-11 kilowattia. Ne on asennettu 16 ampeerin sulakkeen taakse.

Suomen latausasemat löytyvät kartalta netistä muun muassa sivustolta latauskartta.fi

Volkswagen on Suomen ostetuin sähköautomerkki.

 

Latauksen sanastoa

AC (Alternating Current) = Vaihtovirta, jolla ladattaessa auton sisäinen laturi muuttaa sen tasavirraksi ja syöttää auton akkuun.

DC (Direct Current) = Tasavirta, jota pikalatauslaitteet syöttävät suoraan auton akkuun. Siksi lataus on nopeampaa.

HPC = High Power Charger eli suurteholataus.

CCS = Combined Charging System eli eurooppalainen pikalatausstandardi.

CHAdeMO = CHArge de MOve eli japanilainen pikalatausstandardi.

 

Ladattavia autoja on yli 80000

Suomessa oli heinäkuun lopulla 81100 ladattavaa henkilöautoa. Niistä oli täyssähköautoja 15700 ja 65400 ladattavaa hybridiä. Ladattavien uusien autojen markkinaosuus on noussut tänä vuonna jo 30 prosenttiin ensirekisteröinneistä, kun se oli viime vuonna 18 prosenttia