Artikkeli 2.11.2023

Renkaiden vaihto, säilytys ja hankinta

Renkaiden vaihto, säilytys ja hankinta

Milloin vaihtaa kesä- ja talvirenkaat? Mitä huomioida renkaita itse vaihtaessa ja renkaiden kausisäilytyksessä, entä uusia renkaita ostaessa? Pörhön renkaanvaihto-opas kertoo.

Talvirengaspakko

Suomen talvirengaspakko pidentyi vuonna 2020 molemmista päistään, ja nykyisin liikenteessä on käytettävä talvirenkaita marraskuun alusta maaliskuun loppuun ajokelin sitä vaatiessa. Myös ennen marraskuuta ja maaliskuun jälkeen saa ja kannattaa käyttää talvirenkaita, mikäli tilanne sitä vaatii.

Milloin talvirenkaat pitää vaihtaa?

Talvirenkaat pitää olla vaihdettuna viimeistään marraskuun alkaessa, jos ajokeli tällöin niitä edellyttää. Plussan puolella pysyvä sää voi toisinaan siis mahdollistaa renkaanvaihdon jättämisen myöhemmäksi; monesti talvirenkaiden vaihto kannattaa kuitenkin tehdä jo lokakuun loppua aiemmin, heti liukkaiden ajokelien alkaessa.

Oleellista on kalenterin lisäksi siis sään ja ajokelin huomioiminen; vääränlaisista renkaista ei sakoteta orjallisesti 1.11.–31.3. päivämäärien mukaan vaan liikenteenvalvoja arvioi talvirenkaiden tarpeellisuuden viime kädessä aina tilannekohtaisesti.

Milloin nastarenkaita saa käyttää?

Vaikka talvirengaspakko ei ole ehdoton, marras–maaliskuu on kuitenkin se aika, jolloin nastarenkaita saa käyttää kelistä riippumatta, sillä tuolloin tiet ovat valtaosassa Suomea enimmäkseen liukkaita.

Koska liukkaat ajokelit voivat isossa osassa Suomea kuitenkin alkaa jo loka- tai syyskuussa, ja toisaalta jatkua vielä maaliskuun lopun jälkeenkin, talvirengasmääräykset sallivat nastarenkaiden käytön myös näinä aikoina sään tai ajokelin sitä edellyttäessä. Kitkarenkailla eli nastattomilla talvirenkailla saa ajaa ympäri vuoden, joskaan suositeltavaa se ei ole, sillä kesäolosuhteissa kesärenkaat ovat niitä turvallisemmat.

Kesärenkailla ajo talvella

Ajokelin huomioiminen tarkoittaa toisaalta myös sitä, että sään pysyessä selvästi plussan puolella kesärenkailla voi olla sallittua ajaa myös marras–maaliskuun aikana. Jos liukkauden vaaraa ei ole, kesärenkaiden käytöstä ei tällöin sakoteta.

Ajokelin itsearvioinnissa kannattaa kuitenkin olla hyvin tarkkana, sillä talvikuukausina liukkaus yllättää helposti. Myös sula tie voi olla liukas. Päätöksen talvirenkaiden tarpeellisuudesta tekee liikenteenvalvoja ja se koskee alueen koko tieverkkoa, pienemmät ja suolaamattomat tiet mukaan luettuna. Helpointa ja varminta onkin siksi käyttää talvirenkaita ainakin marras–maaliskuun ajan, ajoittaisista lumettomista plussakeleistä huolimatta.

Milloin kesärenkaat pitää vaihtaa?

Kesärenkaiden vaihto tehdään maalis–toukokuun aikana. Maaliskuun lopun jälkeen nastarenkailla saa ajaa niin kauan kuin sää tai ajokeli edellyttävät talvirenkaiden käyttöä. Jos liukkaat kelit ovat maaliskuun lopussa kuitenkin jo ohi, nastarenkaat on vaihdettava kesärenkaisiin ennen huhtikuun alkua.

Vastaavasti kesärenkaat voi vaihtaa autoon jo maaliskuun loppua aiemmin jos keli sen sallii. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä takatalvien mahdollisuus ja välttää renkaanvaihdon kanssa hätäilyä.

Renkaiden vaihto itse vai palveluna?

Kokeneelta autoharrastajalta renkaanvaihto onnistuu itse, mikäli vaihtamiseen vain löytyy tarpeelliset työvälineet, tilat ja taidot. Toisaalta renkaiden vaihdattaminen liikkeessä ei ole sekään hintavaa eikä vie kauaa aikaa. 

Yhdistettynä rengashotellipalveluun liikeessä asiointi on miellyttävän helppo ratkaisu etenkin pois autosta vaihdettujen renkaiden kausisäilytyksen kannalta. Kannattaa kuitenkin muistaa renkaanvaihtopalvelujen ruuhkautuvan herkästi niinä aikoina, jolloin renkaiden vaihto on useimmille autoilijoille ajankohtaista.

Pörhöltä renkaiden vaihdot Oulussa ja muualla Pohjois-Suomessa

Pörhön autoliikkeiden renkaanvaihto- ja rengashotellipalvelut ovat saatavilla kaikissa toimipisteissämme. Renkaiden vaihdon hinta liikkeissämme on 49 € ja kausisäilytys rengashotellissa 49 € / kausi. Lue lisää rengaspalveluistamme ja ota yhteyttä renkaanvaihtoajan varaamiseksi täällä.

Renkaiden vaihtaminen itse

Jos renkaita ei ole mahdollista vaihtaa autotallissa tai autokatoksessa, valitse renkaiden vaihtoon sellainen aika, jolloin sää sallii työskentelyn taivasalla. Varmista, että auto seisoo tasaisella alustalla seisontajarru ja vaihde päällä ja että kaikki tarvitsemasi työkalut ovat ulottuvilla ja kunnossa. Aseta kiilat renkaiden eteen ja taakse varmistamaan, ettei auto voi lähteä liukumaan.

Auton nostaminen

Auton nostoon tarvitset tunkin, jonka nostokyky riittää auton massalle. Koska autojen omat tunkit ovat pääsääntöisesti hätäapukäyttöön suunniteltuja, kannattaa hankkia toistuvaa nostamista paremmin kestävä ja kätevämpikäyttöinen hallitunkki. 

Auton painon lisäksi ohjekirjasta on erityisen tärkeää tarkistaa oikea nostokohta: automallien välillä on eroja siinä, mistä kohtaa auton voi turvallisesti ja vaurioittamatta tunkilla nostaa. Erityisesti sähkö- ja hybridiautojen kohdalla nostopaikan suhteen on syytä olla tarkkana.

Varmuuden vuoksi auto kannattaa tunkilla kohottamisen jälkeen tukea vaihdettavan renkaan vierestä vielä tarkoitukseen sopivalla puunkappaleella, vararenkaalla tai muulla sopivan korkuisella ja vahvalla tuella.

Renkaiden irrottaminen

Vaihdettavan renkaan pultteja kannattaa löysätä hieman jo ennen tunkilla nostoa, jolloin se onnistuu helpommin. Jos kireällä olevat pultit eivät ota auetakseen, jatkovarren avulla rengasavaimeen saa lisää vääntömomenttia.

Merkitse irtiotettavaan renkaaseen, mistä kohtaa autoa se on otettu. Näin renkaat on kauden jälleen vaihtuessa helppo asettaa takaisin samoille paikoille. (Jos eturenkaat ovat merkittävästi vähemmän takarenkaita kuluneet, ne voi tosin olla järkevää vaihtaa taakse ja takarenkaat eteen seuraavassa renkaanvaihdossa; paremmat, vähemmän kuluneet renkaat kannattaa asettaa aina auton takapäähän.)

Renkaiden pyörimissuunta

Useimmat renkaat on suunniteltu pyörimään optimaalisesti vain toiseen suuntaan, joten tarkista aina, että asennettavan renkaan pyörimissuunta on oikea ennen kiristämistä. Pyörimissuunta on merkitty renkaan kylkeen.

Pulttien kiristäminen

Renkaan pultit kiristetään ristiin edeten ja vuorotellen, vähän kerrallaan. Liian tiukalle kiristämistä on syytä välttää, sillä tämä voi vahingoittaa vannetta. Kiristämisessä kannattaakin käyttää momenttiavainta, jonka avulla voi tarkistaa pulttien tulevan kiristetyksi auton ohjekirjassa suositeltuun tiukkuuteen. Renkaan ollessa ilmassa kiristä pultit vasta alustavasti ja viimeistele kiristäminen rengas maahan laskettuna. 

Jos pyörissä on alumiinivanteet, pultit on vielä jälkikiristettävä uudelleen kun niillä on ajettu n. 100 km renkaanvaihdon jälkeen. 

Renkaiden tarkastus

Renkaiden vaihtamisen yhteydessä on tärkeää tarkastaa renkaiden kunto. Keskeisintä on varmistaa renkaiden urasyvyyksien olevan kunnossa, mutta huomiota kannattaa kiinnittää mm. myös isoihin viiltojälkiin, halkeamiin ja kohoumiin, puuttuviin nastoihin ja mahdolliseen toispuoleiseen kulumiseen (kertoo ohjauskulmien säätötarpeesta).

Kannattaa muistaa huomioida kunnon ohella myös renkaiden ikä. Liian vanhoja renkaita ei kannata enää vaihtaa käyttöön, vaikka urasyvyyttä yhä olisikin jäljellä. Renkaiden käyttöikä on korkeintaan 6–10 vuotta. Yli viisi vuotta vanhat renkaat kannattaa tarkistuttaa ammattilaisella vähintään kerran vuodessa.

Renkaiden urasyvyys

Talvirenkaassa kulutuspinnan urasyvyyden on oltava vähintään 3,0 mm, kesärenkaassa 1,6 mm. Urasyvyys mitataan renkaan keskeltä pääurien kohdalta. Suositeltava renkaiden urasyvyys on kuitenkin vähimmäisvaatimusta suurempi, vähintään 4–5 mm, sillä renkaiden turvallisuus alkaa heiketä huomattavasti jo tämän alle mentäessä.

Jos renkaiden urasyvyys on jo alle suosituksen mutta täyttää vielä vähimmäisvaatimukset, kyseisiä renkaita ei todennäköisesti kannata enää vaihtaa käyttöön; heikentyneen turvallisuuden lisäksi kannattaa huomioida renkaiden kuluminen kauden aikana, minkä seurauksena jo valmiiksi hyvin kuluneet renkaat saattavat ennen seuraavaa kausirenkaiden vaihtoa ehtiä kulua sakotettavaan kuntoon asti.

Kätevä apuväline renkaiden urasyvyyden mittaamiseen on kahden euron kolikko: jos kolikon 4 mm leveä hopeareunus mahtuu kokonaan renkaan uran sisälle, urasyvyys on vielä suosituksen mukainen.

Rengaspaineiden tarkistus

Renkaanvaihdon yhteydessä on tärkeää tarkistaa myös rengaspaineiden olevan auton ohjekirjassa ohjeistetun mukaiset. Renkaiden ilmanpaineet olisi hyvä tarkastaa säännöllisesti muulloinkin, mielellään kerran kuussa, jotta niiden ajo-ominaisuudet pysyvät optimaalisina ja renkaat välttyvät turhalta ja mahdollisesti epätasaiselta kulumiselta.

Huomaa, että renkaiden vaihdon yhteydessä auton rengaspaineiden varoitin voi olla tarpeen nollata.

Renkaiden säilytys ja huolto

Ei ole lainkaan samantekevää, miten renkaitaan säilyttää silloin kun ne eivät ole käytössä. Vääränlainen säilytys lyhentää renkaiden käyttöikää ja voi pahimmillaan pilata ne jo yhden varastointikauden aikana. Jos renkaiden säilyttämiseen ei ole käytettävissä siihen soveltuvaa tilaa, kausisäilytys kannattaa ulkoistaa rengashotelliin.

Renkaiden pesu

Renkaat kannattaa muistaa pestä ennen kausisäilytykseen laittamista, sillä lika ja suola voivat vaurioittaa kumia ja vanteita. Toisaalta kannattaa myös huolehtia siitä, että käytetty pesuaine tulee huuhdeltua kunnolla pois nastanreikiä myöten, sillä myös pesuainejäämät ovat kumille pahaksi.

Painepesuri on kätevä etenkin vanteiden pesemiseen. Maltillisesti käytettynä se sopii myös renkaille; liian kovaa suihkua ei tule kuitenkaan käyttää, sillä suuri pistemäinen voima voi heikentää osumakohdan kumia.

Pesun ja kuivumisen jälkeen renkaat ja vanteet voi käsitellä niille soveltuvalla hoitoaineella käyttöiän maksimoimiseksi. Jos laitat renkaat rengaspusseihin, varmista että renkaat ovat kauttaaltaan kuivat ennen pussitusta.

Renkaiden säilytys varastossa

Liika kuumuus, ilmankosteus ja auringonvalo ovat pahaksi renkaille, samoin kosketus öljyyn, rasvoihin, liuottimiin tai kemikaaleihin ylipäänsä. Autotallin lattia onkin tämän takia huono paikka renkaiden kausisäilytykseen.

Paras renkaiden säilytystila on tasaisen viileä ja pimeä. Lämpöä ei saa olla 25 astetta enempää, mieluiten 15 tai alle mutta ei kuitenkaan nollaa astetta vähempää. Myöskään kosteutta ei saisi olla liikaa, joskin sisätiloissa tämä on harvoin ongelma.

Mikä on paras renkaiden säilytysasento?

Jotta renkaiden muodossa ei tapahdu muutoksia, itse asentoa tärkeämpää on, että renkaisiin ei varastoinnin aikana kohdistu jännitystä tai painetta.

Vanteettomille renkaille parempi säilytysasento on pystyasento. Jos renkaissa on vanteet, ne voi myös pinota vaakatasossa päällekkäin, kunhan pino on siististi suorassa eikä sen päälle aseteta muuta painoa. Vanteellisten renkaiden pystyasennossa säilyttämiseen kannattaa puolestaan käyttää rengastelineitä tai seinäkoukkuja.  

Rengashotelli

Rengashotelli on hyvä ratkaisu sekä renkaiden asianmukaisen kausisäilytyksen varmistamiseksi että tilan säästämiseksi kotona. Pörhön rengashotellien 49 € maksava kausisäilytys sisältää säilytyksen ja vakuutuksen lisäksi myös renkaiden pesun ja kuntotarkistuksen. Lue lisää renkaiden säilytys- ja vaihtopalveluistamme täältä.

Aika vaihtaa uusiin renkaisiin?

Uusien renkaiden hankinta on ajankohtaista, jos rengasurat ovat kuluneet liian mataliksi sekä myös silloin, kun renkaat ovat tulleet suositellun käyttöikänsä päähän. Myös selvästi vaurioitunut rengas on syytä joko vaihtaa tai käyttää ammattilaisen korjattavana.

Uusia renkaita ostaessa on oltava perillä autolleen suositellusta rengaskoosta ja rengastyypistä. Kannattaa miettiä myös sitä, millaisiin käyttöolosuhteisiin renkaat etupäässä tulevat sekä millainen oma ajotyyli on. Rengasvaihtoehtojen vertailussa apunasi on Pörhön rengasvalitsin.

Renkaat ovat ainoa yhteys autosi ja tien välillä, joten niiden valinta kannattaa tehdä huolella. Tarkempaa tietoa uusien renkaiden hankinnasta voit lukea ostajan oppaastamme. Älä myöskään epäröi pyytää apua uusien renkaiden hankintaan Pörhö Renkaiden asiakaspalvelusta! Tavoitat meidät soittamalla puhelimitse numerosta 020 762 4550 sekä sähköpostitse osoitteesta [email protected]