Nissan
Ajankohtaiset Nissan-kampanjat
Nyt Qashqai-mallistoon loistava rahoitustarjous: 0 % + kulut!
Ole ensimmäisten joukossa ja varaa nyt uuden Audi Q3 e-hybridin koeajo ennakkoon.
Audi Q3 on yksi Audin suosituimmista malleista – todellinen tilaihme, jolla on tärkeä asema Audin mallistossa. Audi Q3 -mallin kolmas sukupolvi tuo tullessaan paljon uudistuksia. Suomessa Audi Q3 -malliston myynti on nyt alkanut Audi Q3 e-hybrid -mallin 200 kW:n versiolla ja sitä voi ihanteellisissa olosuhteissa ladata jopa 50 kW:n teholla (DC), ja se on suorituskykyisempi ja taloudellisempi kuin koskaan aiemmin.
Autossa on uusi korkeajänniteakku, jonka bruttokapasiteetti on 25,7 kWh (netto 19,7 kWh). Tämä akku mahdollistaa jopa 119 kilometrin sähköisen toimintamatkan WLTP-testisyklin mukaan. Auton uusi korkeajänniteakusto varastoivat huomattavasti enemmän energiaa kuin aikaisemmin. Akusto koostuu 96:sta prismaattisesta kennosta, jotka on jaettu neljään moduuliin. Optimoidun kennokemian ja paremman pakkaustavan ansiosta moduulien latauskapasiteetti on nyt 73 ampeerituntia aiemman 37 sijaan.
Audi Q3 e-hybrid ladattava hybridion suunniteltu pitkille matkoille. Se on suorituskykyisempi ja taloudellisempi kuin koskaan aiemmin. Auton sydämenä on uusi nelisylinterinen bensiinimoottori, joka tuottaa 130 kW (177 hv) tehoa ja 250 Nm vääntöä. Polttomoottorin rinnalla oleva sähkömoottori tuottaa 85 kW:n huipputehon ja 330 Nm:n vääntömomentin. Polttomoottori ja sähkömoottori tarjoavat yhdessä jopa 200 kW:n (272 hv) järjestelmätehon ja 400 Nm huippuvääntömomentin. Audi Q3 ladattavan hybridin huippunopeus on 215 km/h ja puhtaasti sähköisessä ajotilassa jopa 140 km/h.
Audi Q3 ladattavan hybridin käytännöllisyyden osoittaa 375 litran tavaratila. Kun takaistuimen selkänojat taitetaan alas, tavaratila kasvaa jopa 1 293 litraan. Takaistuin on vakiona pituussuunnassa säädettävä ja sen selkänojan kallistuskulmaa voi säätää. SUV-mallin vetokyky on jopa 1400 kilogrammaa.
Audi Q3 e-hybrid mahdollistaa myös taloudellisen ja mukavan pitkän matkan sähköisen matkustamisen. Audi tarjoaa DC-latauksen pikalatausasemilla: Q3 e-hybridiä voidaan ladata jopa 50 kW DC-latausteholla ihanteellisissa olosuhteissa, mikä tarkoittaa, että latausaika on 10-80 % lataussyklillä noin 26 minuuttia.
Kolmivaiheinen lataus on myös mahdollista 11 kW:n AC-latauspisteissä, jolloin lataus kestää noin 2,5 tuntia. Tarvittava Mode 3 -latauskaapeli on vakiovaruste. Audin oma latauspalvelu Audi Charging tarjoaa pääsyn lukuisiin latauspisteisiin 28:ssa Euroopan maassa.
Uuden Audi Q3:n muotoilu on entistä tunnepitoisempaa ja aerodynaamisempaa. Ensimmäistä kertaa Audi Q3:ssa saatavilla olevat Digital Matrix LED -ajovalot ovat saatavina lisävarusteena. Sisätiloissa uusi ohjauspyörän hallintayksikkö tuo lisää säilytystilaa keskikonsoliin, uudenlaisen käyttökokemuksen ja paremman tilantunnun. Ohjausyksikköön on ensimmäistä kertaa integroitu kaksi uutta ohjausyksikköä: oikeanpuoleinen toimii vaihteenvalitsimena ja vasemmanpuoleinen valotoimintojen ja tuulilasinpyyhkimien ohjaimena.
Ladattavan hybridin voimalinjan ohjaus on suunniteltu optimaalista taloudellisuutta varten. Kuljettaja voi priorisoida sähkömoottorilla ajamista valitsemalla EV-ajotilan ohjauspaneelista tai MMI-näytön kautta, jolloin autolla voi ajaa kuin sähköautolla. Ensisijainen ajotila, “Auto Hybrid”, hyödyntää älykkäästi polttomoottorin ja sähkömoottorin käyttöä. Tämä tila käyttää sähköistä ajoa alhaisilla nopeuksilla, TFSI-moottoria korkeammilla nopeuksilla ja käyttää usein myös molempia yhdessä.
Audi Q3 e-hybrid mukautuu erilaisiin ajotilanteisiin rullaamalla, energiaa talteen ottamalla sähkömoottorin avulla (sekä rullauksen että jarrutuksen aikana) tai lisäämällä suorituskykyä sähkömoottorin ja polttomoottorin yhdistetyllä teholla. Lisäksi hybridihallintajärjestelmä ylläpitää tasaista akun varaustasoa, varmistaen riittävän akun varaustilan myöhempää käyttöä varten, kuten vähäpäästöisellä alueella ajamiseen.
Kun kuljettaja nostaa jalkansa kaasupolkimelta, ajotilanteesta riippuen Q3 e-hybrid joko rullaa moottorit sammutettuina tai varastoi liike-energiaa rekuperoimalla.
Auton näytöistä kuljettaja näkee helposti keskeisimmät ajotiedot. Vakiovarusteisessa Audi virtuaalimittaristossa esitetään käytössä oleva teho, ajotila, akun varaustaso sekä jäljellä oleva toimintamatka. MMI-näytöstä nähdään energiavirta-näkymä, joka visualisoi käytettävän voimalinjan käyttö reaaliaikaisesti.