Pörhö Renkaat 31.3.2021

Muista alumiinivanteiden jälkikiristys!

Renkaiden vaihto: Alumiinivannen momentti on tärkeä tarkistaa

Renkaiden jälkiristys tulisi suorittaa noin 100–200 kilometrin ajon jälkeem. Tällöin renkaita ei ole tarkoitus kiristää aiempaa enempää, vaan tarkistaa momenttiavaimen kanssa, että kaikki pultit ovat pysyneet halutussa kireydessä.

Miksi jälkikiristys?

Alumiinivanne ei jousta, joten asennuksessa vanteen ja pultin väliin jäänyt pienikin, hiekanhyvän kokoinen lika saattaa pois ajossa jauhauduttuaan aiheuttaa löysyyttä. Suomessa sattuu syksyisin kymmeniä, ellei satoja vahinkoja huonosti kiinnitetyistä renkaista johtuen. Vauhdissa irtoava autonrengas on vaarallinen kaikille tiellä liikkujille. Pahimmassa tapauksessa tiellä poukkoileva rengas johtaa kolariin, parhaassa tapauksessa ainoastaan renkaan menettänyt auto vaurioituu.

Millä momentilla vanteet kiinni?

Alumiinivanteiden kiristysmomentti vaihtelee automallin ja vanteen koon mukaan, yleensä välillä 90-120 Nm. Tarkka momentti kannattaa tarkistaa auton ohjekirjasta tai olla yhteydessä autonvalmistajan huoltoon. On tärkeää käyttää momenttiavainta, jotta vältytään renkaiden löystymiseltä tai liian kireälle kiristämiseltä, joka voi vahingoittaa vanteita.

Myös peltivanteet tulee kiristää renkaanvaihdon lopuksi automalleille määrättyyn momenttiin. Jälkikiristystä ei tarvita. Peltivanteen kohdalla hyödynnetään teräksen joustavuutta, jonka avulla vanteen ja pultin välille syntyy jännite. Se kompensoi mahdollisen väliin jääneen murusen poistumisen aikaansaaman löystymisen.

Meillä jälkikiristys kuuluu renkaanvaihdon hintaan ja voit ajaa pihaan ilman ajanvarausta.

Katso rangasvalikoimamme