
Nopean ostajan hintaedut ID.-mallistoon
ID. Buzz yksityisleasingilla ja muut nopean ostajan hintaedut
Alumiinivanteille asennetut renkaat tulisi jälkikiristää noin 100–200 kilometrin ajon jälkeen. Tällöin renkaita ei ole tarkoitus kiristää aiempaa enempää, vaan tarkistaa momenttiavaimen kanssa, että kaikki pultit ovat pysyneet halutussa kireydessä.
Alumiinivanne ei jousta, joten asennuksessa vanteen ja pultin väliin jäänyt pienikin, hiekanhyvän kokoinen lika saattaa pois ajossa jauhauduttuaan aiheuttaa löysyyttä. Suomessa sattuu syksyisin kymmeniä, ellei satoja vahinkoja huonosti kiinnitetyistä renkaista johtuen. Vauhdissa irtoava autonrengas on vaarallinen kaikille tiellä liikkujille. Pahimmassa tapauksessa tiellä poukkoileva rengas johtaa kolariin, parhaassa tapauksessa ainoastaan renkaan menettänyt auto vaurioituu.
Vanteiden kiristysmomentti vaihtelee automallin ja vanteen koon mukaan, joten tarkka momentti kannattaa tarkistaa auton ohjekirjasta tai olla yhteydessä autonvalmistajan huoltoon. Yleensä alumiinivanteiden kiristysmomentti vaihtelee välillä 90-120 Nm. On tärkeää käyttää momenttiavainta, kun kiristät pultit oikeaan momenttiin, jotta vältytään renkaiden löystymiseltä tai liian kireälle kiristämiseltä, joka voi vahingoittaa vanteita.
Entäpä sitten peltivanteet? Myös ne tulee kiristää renkaanvaihdon lopuksi automalleille määrättyyn momenttiin, mutta jälkikiristystä ei tarvita. Peltivanteen kohdalla hyödynnetään teräksen joustavuutta, jonka avulla vanteen ja pultin välille syntyy jännite. Se kompensoi mahdollisen väliin jääneen murusen poistumisen aikaansaaman löystymisen.
Meillä jälkikiristys kuuluu renkaanvaihdon hintaan ja voit ajaa pihaan ilman ajanvarausta.