Artikkeli 18.9.2025

Kun sähköasentaja hyppäsi sähköauton rattiin – Teemu Kustula jakaa kokemukset Lapin teillä

Kun sähköasentaja hyppäsi sähköauton rattiin – Teemu Kustula jakaa kokemukset Lapin teillä
Teemu Kustula, Levin Sähkö Oy:n toimitusjohtaja, on yksi pohjoisen yritysautoilijoista, jotka luottavat sähköautoihin niin työssään kuin arjessa. Kustulan kokemukset sähköautoilusta osoittavat, että sähköllä voi huristella Lapin halki, ja säästää samalla kustannuksissa!

Lapin teillä sähköauto ei ole vain kulkupeli – se on osa työtä ja arkea. Teemu Kustula Levin Sähkö Oy:stä suuntaa aamulla töihin luottavaisin mielin ja hymyssä suin: 'ID. Buzz on osoittautunut erinomaiseksi kumppaniksi.”

Kuvittele Lapin talvinen aamu: mittari näyttää -32 astetta ja hengitys höyryää pakkasessa.

Silti Volkswagenin pakettiauto ID. Buzz lähtee liikkeelle kotipihasta vaivattomasti, valmiina kuljettamaan kuskinsa turvallisesti ja varmasti töihin asti.

Levin Sähkö Oy:n toimitusjohtaja Teemu Kustula tietää, ettei hänellä ole enää paluuta polttomoottoriautoihin: ”Mikäs sen parempi yhtälö kuin sähkömies sähköauton kyydissä”, Teemu naurahtaa. 

Sähköauton hankinta tuli Kustulan firmalle ajankohtaiseksi vuonna 2023, kun heillä tuli akuutti tarve lisäpakettiautolle. Silloin Teemu päätti kysyä ääneen sen, mitä moni Lapissa vielä epäröi: pitäisikö diesel vaihtaa sähköön?

”Halusin ensin kokeilla, voisiko pakettiauto toimia täällä Lapissa sähköllä. Pörhön kautta sain koeajoon viikoksi Volkswagen ID. Buzzin, ja sen jälkeen ei ollut enää epäilystäkään, etteikö voisi, Teemu kertoo. 

Ensikosketus vakuutti niin toimitusjohtajan kuin asentajatkin, vaikka alkuun kuului skeptisiäkin kommentteja: ”En mä sähköautolla ala ajamaan.”

Viikon kokeilujakson jälkeen asenne oli kääntynyt lopuillakin työntekijöillä täysin: Buzz olikin yllättävän mukava ajettava ja kilometrejä kertyi yli 50 000 ilman mitään latausongelmia.

Sähköllä matkaan vapaa-ajallakin

Teemun perheessä sähköllä liikkuminen ei tapahdu pelkästään töitä varten, vaan Volkswagenin henkilöautoversio on ollut myös arjen ja vapaa-ajan kulkupeli, ja jopa Euroopan-lomamatkan kumppani.

”Lähdimme viime kesänä ex tempore -reissulle Saksaan. Ajoimme kahdessa viikossa noin 7 000 kilometriä. Latauksiin meni yhteensä noin 790 euroa, kun dieselillä olisi kulunut yli 1 700 euroa. Säästön lisäksi matka oli huoleton: latausverkosto toimi moitteetta”, Teemu muistelee.

Myös Lapissa sähköauton kanssa on pärjätty mainiosti. Kotilaturi tekee arjesta helppoa, ja verkosto etelään päin on jo erittäin kattava.

”Ei ole kertaakaan tarvinnut hinata autoa laturille”, Teemu heittää.

Kesän ex tempore -reissu Saksaan sujui huolettomasti sähköautolla: kaksi viikkoa, noin 7 000 kilometriä ja latauksiin kului vain 790 euroa. ”Säästön lisäksi matka oli vaivaton – latausverkosto toimi moitteetta”, Teemu muistelee hymyillen.

Miksi sitten sähköauto?

Teemu painottaa, että sähköauton hankintapäätöksessä yhdistyi monta tekijää.

Yksi suurimmista oli kustannukset: lataus- ja huoltokulut ovat selvästi pienemmät verrattuna bensaan tai dieseliin: ”Kolmen auton kulut putosivat 2 500 eurosta 700 euroon kuussa, ja ajoneuvoverossa säästettiin noin 400 euroa per auto”, Teemu avaa.

Lisäksi käytännöllisyys painoi puntarissa: auto lähtee käyntiin Lapin paukkupakkasillakin ja viilenee nopeasti kesän helteillä. Myös ympäristötekijät on hyvä ottaa huomioon: sähköauton valinta oli luonnollinen jatke yrityksen arvoille.

”Sähköautoilu ei ole monimutkaista. Kun on kerran hypännyt kyytiin, ei vaihteisiin ja polttoaineen hajuihin kaipaa takaisin”, hän naurahtaa.

Teemun tarina on yhtä aikaa rohkaiseva, arkinen ja inspiroiva – ja se kertoo, miksi sähköautoilu ei ole enää marginaalia, vaan monelle jo tämän päivän paras ratkaisu. 

Teemu kannustaa rohkeuteen: “Ei auta kuin kokeilla. ID-konsepti tarjoaa muun muassa farmaria, Buzzia ja pienempiä henkilöautoja. Jokaiselle löytyy varmasti oma malli ja auto.”

Lapin arjessa sähköauto on osoittautunut yllättävän käytännölliseksi. Kotilaturi hoitaa arjen lataukset, ja verkosto etelään päin on kattava. ”Ei ole kertaakaan tarvinnut hinata autoa laturille”, Teemu kertoo luottavaisesti.

Pörhön palvelu vakuutti 

Teemun mukaan auton hankinta Pörhön kautta oli poikkeuksellisen helppoa ja joustavaa.

”Lauantaina hain auton, ja jo keskiviikkona soitin kysyäkseni, saanko pitää sen. Autoa ei ole palautettu takaisin liikkeeseen sen jälkeen”, hän naurahtaa.

Myös uusien sähköautojen tilaaminen ja käyttöönotot ovat onnistuneet suoraviivaisesti: pari puhelua automyyjälle, ja pian autot olivatkin jo myymälästä noudettavissa.

”Takuuhuollot ovat pelanneet moitteetta. Olen käynyt kolmesti takuuhuollossa, ja maahantuoja on korvannut kaiken, mitä on pitänyt.”

Suhde Pörhön automyyjään on muodostunut jopa kaveruudeksi: ”Soittelemme välillä ja juttelemme esimerkiksi jääkiekosta. Henkilökohtainen palvelu on ollut koko ajan läsnä”, Teemu kiittelee.