SEAT-autojen jarrulevyt ja jarrupalat
Kun ajatellaan auton turvallisuutta, tärkein tekijä löytyyt ratin ja penkin välistä. Toiseksi tärkeä tekijä on esteetön näkyvyys, joka edellyttää hyväkuntoisia pyyhkijänsulkia ja tuulilasia. Kolmanneksi tärkein turvallisuustekijä on moitteettomasti toimiva jarrujärjestelmä.
Auton jarrujärjestelmän lisäksi SEAT optimoi myös kuluvat osat, eli jarrulevyt ja jarrupalat autoyksilön mukaan. Materiaalivalintoihin vaikuttaa auton varustelu, ei pelkästään malli tai moottorin teho. SEAT-alkuperäisosina on saatavilla juuri sinun autoosi optimoidut korkealaatuiset jarruosat, ja ne tulevat 2 vuoden varaosatakuulla.
Jarrujen kulutusosien käyttöikä vaihtelee ajotavan mukaan, mutta yleensä ne on vaihdettava uusiin 60 000–90 000 km:n ajon jälkeen. Vaihtotarve määritetään mittauksella, jonka tuloksia verrataan valmistajan suosittelemiin kulumisrajoihin. Jarruosien vaihto käy kätevästi SEAT-huollossa esimerkiksi määräaikaishuollon yhteydessä.
Toisinaan jarrulevyjen vaihto on tarpeen myös niiden ruostumisen takia. Ruostuminen voi johtua esimerkiksi pitkäaikaisesta seisottamisesta, jolloin levyjen pinta ei puhdistu ajon tai jarrutuksen aikana. Syynä voi olla myös jumiutuneet jarrujärjestelmän osat, joten jarruhuollon tekeminen voi olla tarpeen uusimisen ohella. Erityisen varovainen ajotyyli voi myös johtaa taka-akselin jarrulevyjen ruostumiseen, sillä kevyissä jarrutuksissa jarrupaine keskittyy etuakselille, jolloin takajarrulevyt eivät puhdistu kunnolla.
Jotta jarrujen kitkaominaisuudet ovat tasaiset molemmilla puolilla autoa, jarrulevyt ja -palat uusitaan aina akselikohtaisesti molemmille puolille. Tämän vuoksi jarrupalat myydään aina sarjoina ja jarrulevyt pareittain. Jarrulevyjen vaihdon yhteydessä myös jarrupalat vaihdetaan, jotta vanha jarrupala ei aiheuta uuden jarrulevyn epätasaista kulumista.
UKK
Milloin jarrulevyt kannattaa vaihtaa?
Kun jarrulevyt ovat kuluneet ja saavuttaneet valmistajan määrittämän kulumisrajan, ne on vaihdettava. Kulumisraja ei suoraan määritä jarrulevyn minimipaksuutta, vaan se ilmoittaa, kuinka kulunut levy saa olla verrattuna uuteen osaan. Yleensä valmistajan määrittämä kulumisraja saavutetaan, kun jarrulevyn paksuus on 2-3 mm pienempi kuin uuden jarrulevyn paksuus. Kulumisraja vaihtelee automallien ja akselien mukaan. Jos jarrulevyjen kitkapinta on ruostunut, se on myös syy vaihtaa jarrulevyt.
Kuinka paljon jarrupalojen ja jarrulevyjen vaihto maksaa?
Katso autosi jarrupalojen ja jarrulevyjen vaihdon tarkka hinta SEAT-verkkovarauksesta.