PORSCHE 21.6.2022

Odotettu Porschen Pohjois-Suomen huoltoyksikkö avattiin Ouluun

Odotettu Porschen Pohjois-Suomen huoltoyksikkö avattiin Ouluun
Porsche-asentaja Patrik Laine:  ”Vaativaa, mutta monipuolista työtä.”

”Tämä on valtavan kiinnostavaa, mutta vaativaa työtä”, sanoo autonasentaja Patrik Laine ja vaihtaa vesiletkua Porschen jäähdyttimeen Pörhön Autoliike Oy:n huoltotiloissa Oulussa.

Porsche Finland valtuutti Pörhön käynnistämään Porschen Pohjois-Suomen huoltotoiminnot syyskuun alussa Oulussa. Sitä ennen Porschen pohjoisin merkkihuolto sijaitsi Tampereella.

Pörhön toiminta-alueella Pohjois-Suomessa on arviolta noin 500 Porschea. Osa vanhemmista Porschen malleista, kuten 911, on monella liikennekäytössä vain kesäautona.

”Aloitin Pörhöllä Porschen asentajana syyskuussa. Sitä ennen olin töissä BMW-huollossa. Jo tähän mennessä on ollut yllätys, miten monipuolista Porschen parissa työskentely on. Välillä olen korjannut yli 20 vuotta vanhoja malleja. Toisena päivänä olen ollut sähkö-Porschen kimpussa. Siihen työhön vaaditaan ns. korkeajänniteluvat”, Laine kertoo.

Hän valmistui Oulun Seudun Ammattiopiston Muhoksen autonasentajalinjalta vuonna 2016.

”Valitsin alan, kun isovelikin lähti opiskelemaan autonasentajaksi”, Laine sanoo.

Jäähdytinremontin jälkeen Laineella on vuorossa rikkoutuneen tuulilasin vaihto. Työ ei luonnistu uudenkarheaan Porscheen lasiliikkeessä, sillä tuulilasiin on integroitu muun muassa kamera ja tutka, jotka pitää kalibroida.

”Porschen merkkihuollon avaamista on odotettu Oulussa ja koko Pohjois- ja Itä-Suomen alueella. Myös Pohjois-Norjasta on tullut jo kyselyjä auton huoltomahdollisuudesta”, kertoo huoltopäällikkö Juhani Saartoala Pörhön Autoliikkeen Porsche Service Center Oulusta.

Hän on selvästi ylpeä toiminnan laajentumisesta saksalaiseen kulttimerkkiin.

Yrityksen pääomistajan, kauppaneuvos Matti Pörhön johdolla Pörhön Autoliike on investoinut huomattavan summan rahaa Porschen huollossa tarvittaviin erikoistyökaluihin ja mittalaitteisiin.

”Aiemmin moni Porschen omistaja oli kysellyt, voisiko Porschea huoltaa Audin huoltotiloissa Oulussa. Jouduimme silloin kieltäytymään”, Saartoala kertoo.

Porschen omista huoltotiloista löytyy vaikuttava työkaluarsenaali, joka on siististi omilla merkityillä paikoillaan tarvikeseinällä ja säilytyslokeroissa. Lisäksi jokaisen työvaiheen osat kootaan siirrettäviin rullakkoihin auton lähistölle. Toiminnassa noudatetaan Porschen kehittämiä huollon standardeja.

”Huoltovaltuuden saaminen oli luottamuksen osoitus koko Pörhö-konsernia kohtaan”, sanoo Pörhön Autoliike Oy:n kaupallinen johtaja Timo Hannuksela.

Vähäinen seikka ei ollut myöskään Matti Pörhön vuosikymmenien työ autoalan järjestötehtävissä. Pörhö toimii muun muassa Euroopan Volkswagen ja Audi -jälleenmyyjäyhdistyksen (EDC) puheenjohtajana edustaen noin 3500 jälleenmyyjää 22 Euroopan maassa. Hänet tunnetaan hyvin saksalaisella kielialueella.

Timo Hannukselan kesäautona on Porsche Boxster, vuosimallia 1999.

”Se oli pitkäaikainen haaveeni. Purin auton osiin ja kunnostin sen 3,5 vuoden aikana. En kehdannut kertoa täällä siitä kenellekään, mutta nyt kun saimme tänne huollon, olen tullut Boxsterilla töihin”, Hannuksela kertoo.

”Minun kaltaisia Porsche-harrastajia on useita, joille se on enemmän kuin kulkuväline”, hän lisää.

Ota yhteyttä

Varaa aika