Artikkeli 27.3.2024

Kun taksiyrittäjänä toimiva Kari koeajoi sähköautoja, hän yllättyi erityisesti yhdestä asiasta

Liikenteessä voi bongata yhä useammin äänettömästi kulkevia ja tyylikkäitä sähkötakseja.

Oululainen Kari Isohätälä on toiminut jo 30 vuotta taksiyrittäjänä. Vuosien ja kilometrien kertyessä myös erilaiset autot ovat tulleet miehelle tutuksi, mutta hetki sitten Isohätälä teki täysin uudenlaisen ratkaisun ja hankki elämänsä ensimmäisen täyssähköauton.

Isohätälä kävi koeajamassa Pörhöllä useampaa erilaista täyssähköautoa, ja monien hyvien vaihtoehtojen joukosta uusi Volkswagen ID.7 vakuutti Isohätälän laadullaan ja tyylikkyydellään.

Isohätälä yllättyi koeajojen aikana sähköautojen ratissa täysin uudenlaisesta ajokokemuksesta.

”Yllätyin positiivisesti siitä, miten mukava sähköautoa onkaan ajaa. Sähkömoottorin vääntö ja teho on niin vaivatonta ja sulavaa, että ajokokemus on todella miellyttävä.”

Hyvän ajokokemuksen ja tyylikkyyden lisäksi taksiyrittäjälle ratkaisevin syy sähköauton hankintaan olivat kustannukset.

”Säästöä tulee todella merkittävästi, noin puolet diesel-autoon verrattuna. Kustannuksiin vaikuttaa polttoaineenkulutuksen lisäksi myös se, että sähköauton ensimmäinen virallinen huolto on vasta kahden vuoden päästä, kun taas polttomoottoriautossa huoltoja on enemmän”, Isohätälä sanoo.

”Lisäksi sähköauto on etuajoasemassa esimerkiksi kaupungin ja Kelan tekemissä kilpailutuksissa, sillä kuljetuksen päästöt vaikuttavat kilpailutusten pisteytykseen.”

Sähköauto on toimintavarma valinta

Traficomin mukaan autoilijoiden kiinnostus ympäristöystävällisiin autoihin näkyi viime vuonna ennätyksellisinä lukuina autojen ensirekisteröinneissä.

Henkilöautoja ensirekisteröitiin vuonna 2023 yhteensä 87 508 kappaletta, joista ladattavien osuus oli 54 prosenttia. Uusia täyssähköautoja rekisteröitiin ennätykselliset 29 536 kappaletta – ensirekisteröinnit kasvoivat edelliseen vuoteen verrattuna yli 100 prosenttia.

Samalla kun sähköautojen määrä lisääntyy liikenteessä, se näkyy tietysti myös taksialalla. Oulussakin hybrid- ja sähkötaksien määrä on jo Isohätälän havaintojen mukaan useita kymmeniä prosentteja.

Kari Isohätälä on huomannut, että myös ihmiset ovat kiinnostuneita siitä, miten sähköauto soveltuu taksiyrittäjälle ja eikö sähköauto hyydy pakkaseen talvella. Auton hieno design on saanut asiakkailta kehuja.

Isohätälän Volkswagenin toimintasäde on 25 asteen pakkasilla noin 350 kilometriä, kun taas nollakelillä sillä pääsee helposti jopa 500 kilometriä ennen latausta. Optimiolosuhteissa toimintasäde on yli 600 kilometriä.

Toimintasäteeseen vaikuttaa pakkasasteiden lisäksi se, kuinka korkeaa sisälämpötilaa autossa pitää päällä ja kuinka taloudellisesti onnistuu ajamaan.

Auton akku siis kestää Karilla ongelmitta yhden työpäivän ajan. 

”Jos tulisi tarve ladata, niin eipä siinä pikalaturissakaan kauaa mene”, Isohätälä miettii.

Kari Isohätälä kiittelee Pörhön myyntipäällikköä Arto Rahikkalaa, jonka kanssa autokaupat sujuivat mutkattomasti.

Pörhöltä saa aina asiantuntevaa palvelua

Itsekin ammattinaan autojen parissa toimiva Kari Isohätälä luottaa Pörhön Autoliikkeen myyjien vankkaan asiantuntemukseen. Palvelu autokaupassa on aina yksilöllistä ja huolellista.

Vuosikymmenien kokemuksella Isohätälä osaa kiinnittää huomiota autoa valitessaan pieniin yksityiskohtiin, jotka päivittäisessä ajossa voivat pahimmillaan muodostua kinkkisiksi ongelmiksi ja aiheuttaa harmaita hiuksia.

”Taksiyrittäjänä on esimerkiksi tärkeää ottaa huomioon autoa valitessa, onko ovien ikkunoissa karmit vai ei, sillä jos joku riuhtaisee ovea turhan kovaa, se menee helposti rikki. Myös kunnolliset ovenkahvat ovat tärkeät sopivaa autoa valitessa.”

Kari Isohätälä on tälläkin kertaa erittäin tyytyväinen Pörhöltä saamaansa palveluun. Kaikki sujui mutkattomasti ja nopeasti – ja uuden täyssähköauton rattiin Kari pääsi istahtamaan nopeammin kuin oli itse osannut odottaakaan.

”Heti kun innostuin kauppaa tekemään, niin Pörhöltä selvitettiin jo etukäteen suoraan tehtaalta auton toimituksen aikataulu ja minkälaisia lisävarusteita autoon on mahdollista laittaa. Eikä siinä sitten kauaa mennytkään, kun auto oli valmis. Aiempi auto meni Pörhön vaihtoautopuolelle ja kaikki sujui todella asiallisesti.”

Tiedätkö, minkälaisia sähköautoja on tällä hetkellä tarjolla?

Tutustu Pörhön autovalikoimaan tästä