AJETAANPA - KOEAJOSSA 14.9.2021

100% täyssähköinen pakettiauto Citroën ë-Jumpy 75kWh 136XL

Luonnon lähisäästäjä

Pikkupoikavuosien ensimmäinen mieleen jäänyt pakettiauto oli paikallisen osuuskaupan leipä- ja pulla-autona käyttänyt malli HY5 – aaltopeltiseinät, liukuovet, kuormatilan liukuovi ja etuveto. Kuormatila oli korkea ja tavaran nostokynnys erityisen matala. Ainoa, kuka siitä ei pitänyt, oli naapurin lassiekoira Sami, joka antoi sille kovat saattokyydit rähinän kera ”peltiseinän” ajaessa ohi!

Citroën se osaa aina olla eturivissä, kun automaailmassa tapahtuu. Nyt julkaistu ë-Jumpy ottaa tavara-autona jälleen loikan kilpailijoiden eteen ja avaa uutta. Citroën ë-Jumpy tuo markkinoille sen, mikä helpottaa vaikkapa eri maiden hallituksia ilmastotavoitteissaan. Citroën ë-Jumpy – 100% sähköinen pakettiauto – tarjoaa käytännön ratkaisuja niin ajoon päästörajoitetuilla keskusta-alueilla, ketterän työvälineen kaupunkiajoon kuin kattavan toimintamatkan pidemmän matkan ajoon.

Tarjolla on kaksi eri akun tehoversiota, joista voi valita omaan käyttötarpeeseen sekä budjettiin soveltuvamman: 230 km (WLTP) 18 moduulista koostuvalla 50 kWh akulla on saatavana XS-, M- sekä XL-pituudessa tai 330 km (WLTP) 27 moduulista koostuvalla 75 kWh akulla on saatavana M- ja XL-pituudessa.

Uusi ë-Jumpy tarjoaa kaikki samat hyvät ominaisuudet kuin mallin polttomoottoriversiot. Kolme eri pituutta: XS, M ja XL. Lastaustilavuus 4,6 – 6,6 m3, Kuorman kantavuus jopa 1,275 kg ja lastauspituus aina 4 metriin saakka moduworkin ansiosta. Moduwork on kuormatilassa oleva luukku, joka mahdollistaa pitkien lautojen ym. lastaamisen niin, että päät yltävät apukuskinistuimen alitse jalkatilaan saakka. Korkeutta autolla on 1,9 m, jolloin autolla mahtuu ajamaan esim. ostoskeskusten pysäköintihalleihin.

Sähkömoottori kuljettaa autoa ajon aikana valittavien ajoasetusten mukaisesti. Jarrutusenergiaa kerätään talteen niin jarrutuksen yhteydessä kuin vauhtia hidastettaessa.

Teho 100 kW (136 hv) / 260 Nm. Korkein ajonopeus 130 km/h kaikilla ajoasetusvaihtoehdoilla (Eco, Normaali, Power). Normaali optimoi toimintamatkan ja tehokkuuden suhteen. Eco minimoi energiankulutuksen keventäen lämmitystä ja ilmastointia, mutta pitäen ne edelleen käytössä samoin kuin rajoittaen moottorin vääntöä ja tehoa. Power-asetus antaa käyttöön maksimaalisen kantavuuden (MGVW), joka vastaa Normaali-ajoasetusta ilman kuormaa. Voimalinjalle ja akulle on voimassa 8 vuoden / 160 000 km takuu.

Kuljettajalla on kolme eri vaihtoehtoa ladata Citroën ë-Jumpya. Latausportti löytyy auton vasemmasta etulokasuojasta. Lataus type-2 -kaapelilla (lataamiseen kotona, työpaikalla tai pysäköintialueella). Yhteensopiva niin 10A- kuin 16A –pistokkeeseen. Nopeampi lataus Wallbox –latauspisteestä.

16A –kolmivaihepistoke, 3,7 – 22 kW latausasema (esim. Wallbox). Latausaika 0 – 100% alle 8 tunnissa (Wallbox 11 kW). Pikalataus julkisella latauspisteellä (latauskaapeli valmiina latauspisteessä) 100 kW asti. 50 kWh –akku latautuu 0 – 80% 30 minuutissa ja 75 kWh:n akku vastaavasti 45 minuutissa. 

Siinäpä sähköterminologiaa kerrakseen! Vielä hiukan hirvittää vanhanliiton bensa-ja naftaukkoa, mutta eiköhän se siitä, kaikkeen oppii ja tottuu. Erittäin miellyttävä ë-Jumpy on ajaa. Melua ei ole ja avarista ikkunoista ympäristö, katujen nimet ja muut, aukeavat hienosti. Ohjaamo on läpikuljettava. Tavaratilassa kyljen liukuovi ja komeasti aukeavat takapariovet auttavat lastauksessa, mm. trukki pääsee taakkoineen aivan takapuskuriin kiinni. Saatavana on myös työkunta- ym. käyttöön Crew Cab – ohjaamoversio.

Katso kaikki Citroën-toimipisteemme