Täyssähkö Opel Mokka-e ilmentää tulevaisuuteen
Koeajossa Opel Mokka-e täyssähköisenä versiona
Liikemies Andre Citroën oli ennakkoluuloton mies – ja innovatiivinen. Hänen Citikoissaan oli jo varhain 30-luvulla itsekantava kori, etuveto ja monia muita ratkaisevia eroja ja etuja muihin merkkeihin verrattuna. Väitetäänpä, että hän vei Amerikkaan maailman ensimmäisen version autojen liukuhihnavalmistuksesta.
Uusi Citroën C5 X herättää mielenkiinnon melko perinteisessä segmentissä. Se on ainutlaatuinen yhdistelmä sedanin eleganssia, farmarimallin dynamiikkaa sekä SUV-maailman käytännöllisiä ominaisuuksia. Keula on malliltaan pitkä, sulava ja aerodynaaminen. Takaluukku on leveä ja lastauskynnys matala. Ajoasento on perinteistä sedan-mallia korkeammalla ja renkaat ovat isot.
Uusi C5 X on saatavilla myös ladattavana hybridinä, jonka teho on 225 hv. Autolla liikkuu ja ajaa miellyttävässä hiljaisuudessa jopa 135 km/h ilman hiilidioksidipäästöjä, päästöt ”pahimmillaankin” vain 29-30g kilometrillä.
Citroën C5 X polttomoottoriversiot on varustettu Citroën Advanced Comfort®-jousituksella. Tämä jousitusratkaisu on ennennäkemätön. Jousituksessa on kaksi toimintatapaa: Kevyessä joustoliikkeessä jousi ja iskunvaimennus toimivat ilman hydraulisten elementtien mukanaoloa. Tämä aikaansaa tunteen, että auto leijuu esteiden yli. Raskaassa joustoliikkeessä progressiiviset hydrauliset vaimentimet takaavat sen, ettei jousitus pääse lyömään kovaa jouston rajoittimia vasten. Tämä aikaansaa pehmeän jousitustuntuman, vaikka tien epätasaisuus aiheuttaisikin voimakasta sisään- ja ulosjoustoa.
Koeajoautomme Shine-varustelista on vaikuttava:
Ajossa C5 X Plug-in hybridissa on sitä usein puhuttua ison auton tuntua! Ensin liikkeelle sähköisesti ja siksi hiljaisesti ja kaikki se, mikä edellyttää ketteryyttä ja näppäryyttä, sujuu C5 X:ltä oikein sujuvasti. Ei mitään ongelmaa kaupunkipyörityksessä ja kuten aiemmin todettiin, näkyvyys joka suuntaan autosta on tosi hyvä. Maantieoloissa auto on suorastaan mahtava! Uudet ja vanhat Citroën–ystävät eivät taatusti pety uutuuteen. Auton sisäinteriööri on tosi tyylikäs, miellyttävä ja hiljainen.
Citroën C5 X –mallisto käsittää 12 eri vaihtoehtoa, joista bensaversioita on Feel- ja Shine Pack –varusteisina yhteensä kahdeksan vaihtoehtoa, hevosvoimamäärät 130 tai 180. Kaikissa vaihtoehdoissa on EAT8 – automaattivaihteisto.
Plug-in Hybrid –vaihtoehtoja on neljä, yksi Feel-, yksi Shine- ja kaksi Shine Pack -varusteisina, edelleen kaikissa EAT8 – automaatti.
Koeajoautomme Citroën C5 X 225 Shine Pack Launch Edition EAT8 automaatti on verolliselta hinnaltaan 51 389 €. Hevosvoimia on 225, jotka muodostuvat sähkömoottorin ja 1600turbo – bensamoottorin yhteistyönä. Päästöt ovat kertakaikkisen alhaiset eli 30g/km. Auto on etuvetoinen. Sen vapaa autoetu on 795€/kk ja käyttöetu 690€/kk.
Citroënit Pörhö-konsernissa myy Oulun, Kajaanin, Iisalmen ja Ylivieskan toimipisteet sekä Pörhö Lapin Auto Rovaniemellä. Näiden paikkakuntien lisäksi Citroën-huolto palvelee Keminmaalla ja Kuusamossa.