AJETAANPA - KOEAJOSSA 26.9.2022

Nissan ARIYA Koeajo: Uusi täyssähköinen Evolve 87kWh

Pidemmällekin laadukkaasti!

Nissan ARIYA koeajo ja kokemuksia

Laadukas. Se on sana, joka kuvaa parhaiten uutta Nissan ARIYA -täyssähköautoa. Auto on hyvännäköinen, siinä on läkähdyttävän laaja vakiovarustelun taso ja lämmitettävän akuston avulla toimintasäde yltää yli 500 kilometrin. Useamman (auton) ikäpolven ajan Nissan Leaf on vastannut merkin sähköautovastuusta, mutta nyt on vastuu siirtynyt raudanlujalle ja laadukkaalle perijälle, Nissan ARIYAlle.

Ensisilmäys mustaan Pörhön koeajo-ARIYAan ja silmä tykkää heti. Isot valo- ja muotoelementit tekevät keulasta massiivisen, mutta juuri sopivasti, ilmeikkäästi. Sivulinja ja perä edustavat samaa kokonaisuutta. Koeajoauton ainoa lisävaruste, 20-tuumaiset vanteet renkaineen istuvat kuvaan kuin nakutettu.

Sitten sisään. Kuljettajan istuin on säädöiltään täysin sähköinen ja odottaa automaattisesti taka-asennossa ja ratti yläasennossa kuljettajaansa. Kun säädät istuinta ensimmäisen kerran, auto rekisteröi sen ja seuraavan kerran startatessa istuin on juuri siinä säädössä, missä sen halutaan olevan. Ohjauspyörää voi säätää myös manuaalisesti ylös-alas ja vielä lähemmäksi-etäämmäksi kuljettajasta. Ja sitten huippujuttu: ARIYAn ratti on lämmitettävä – seikka, jota vielä moni kiittää pakkasaamuna!

Automaattivaihteen valitsin keskikonsolissa on kuin tietokoneen hiiri, josta D, R ja P on vaivaton valita. Keskikonsoli on ihan oma juttunsa. Lähes 50 vuotta piti autoilla, että kirjoittaja törmäsi ensimmäiseen, sähkösäätöiseen keskikonsoliin! Nyt passaa jokaisen olkavarren ja kyynärpään mittaan napin painalluksella – pienet asiat ovat monesti niitä isoja...

Lämmitettävä akusto on ARIYAn yksi kovimpia asioita, toimintasäde 533km. Jos mitä on puitu huoltoasemien baareissa ja muualla sähköautojen tiimoilta niin se on akustojen tarjoama toimintasäde talvioloissa.

- Nissan ARIYAn yhtenä etuna on manuaalinen akun valmistelu, jotta pikalataus voidaan optimoida 130 kW teholla. Pikalataaminen on tehokkainta, kun akun lämpötila on 25-50 astetta. Alhaisissa ja korkeissa lämpötiloissa lataaminen voi kestää pitempään, kertoo johtaja Jarmo Kaikkonen Pörhön Oulun Nissan-myynnistä. 

- Pikalatauksen tehon maksimoimiseksi Nissan ARIYAssa on aktiivinen akun lämmitys- ja jäähdytysjärjestelmä. Tätä järjestelmää ohjataan yleensä automaattisesti, mutta se on mahdollista kytkeä myös manuaalisesti valikosta, Kaikkonen jatkaa.

Kaikkonen toteaa edelleen, että nyt on tarjolla auto, jossa toimivia hienouksia riittää.

- Palvelemme mielellämme paitsi ARIYAn, myös kaikissa muissakin tuotteisiimme liittyvissä kysymyksissä.

Varaa koeajo

Ota yhteyttä


Katso heti saatavilla olevat Nissan ARIYA -autot