AJETAANPA - KOEAJOSSA 8.7.2021

Audi Q4 40 e-tron 150kW - täyssähköauto

AJETAANPA – Audi Q4

”Audin viimeisen täysin uudelleen kehitetyn polttomoottorilla varustetun mallin valmistus alkaa vain neljän vuoden kuluttua. Vuodesta 2026 alkaen Audi esittelee vain ja ainoastaan täyssähköisiä malleja maailmanlaajuisesti. Osana strategista uudelleenjärjestelyä Audi nopeuttaa siirtymistä sähköiseen liikkumiseen. Audi poistaa valikoimastaan vaiheittain perinteiset polttomoottorilla varustetut mallit vuoteen 2033 mennessä. Audi pyrkii täyteen hiilineutraaliuteen viimeistään vuoteen 2050 mennessä.

– Innovatiivisen vahvuutemme avulla tarjoamme asiakkaillemme kestävää ja hiilineutraalia liikkumista. En usko virallisten ajokieltojen menestykseen. Uskon teknologian ja innovaatioiden menestykseen. Asiakkaat ja lainsäädäntö tietysti päättävät tarkan lopullisen ajan polttomoottorilla varustettujen Audi-mallien valmistuksen lakkauttamisesta. Audi lanseeraa tänä vuonna jo enemmän täyssähköisiä malleja kuin perinteisellä polttomoottorilla varustettuja malleja. Vuoteen 2025 mennessä Audi tavoittelee yli 20 täyssähköisen mallin mallistoa. Tällä suunnitelmalla selkeytämme tavoitteitamme ja siirrymme lopullisesti ja vakuuttavasti sähköiseen aikakauteen. Lähetämme signaalin, että Audi on valmis.” Näin lausui Audin toimitusjohtaja Markus Duesmann ilmastokonferenssissa.

Yllä olevissa tunnelmissa lähdin ajamaan Pörhön nettisivujen AJETAANPA – koeajopalstan 100. koeajoa ajokkinani täyssähköauto Audi Q4. Vuodesta 2011 alkanut koeajopalsta sai alkunsa Matti Pörhön ja allekirjoittaneen palaverista, jossa asiasta sovittiin ja Matti sen vielä paremmaksi vakuudeksi käsipelillä sopimukseksi laati ensimmäiselle käteen tulleen paperin kääntöpuolelle. Uudelleen ei ole tarvinnut lukea eikä pilkkuakaan sopparista muuttaa. ”Näillä on menty”, kuten kulunut hokema asian sanoo. Ensimmäinen koeajamani auto oli vastikään Pörhöltä ostamani Volkswagen Golf Sportline 4Motion TDI. Se ja kaikki muutkin koeajot tarinoineen ja kuvineen löytyvät porho.fi – nettisivuilta. Samalla kun sadas koeajo toteutuu, täyttää myös palsta 10 vuotta.

Millainen ajokokemus oli? Ensimmäisestä Audi e-tronista sanoin taannoin, että yksi parhaita koskaan ajamiani autoja. Nyt voi huoletta sanoa, että Q4 tuli ihan e-tronin takapuskuriin kiinni. Odottakaas, kun Q4:ään saadaan vielä neliveto niin jo vain! Näin kesäkelillä takavetokin piisasi oikein hyvin ja jokainen sähköautoa ajanut tietää, että mm. kiihtyvyys on jotain ihan tajutonta. Kun ominaisuudet kaarreajossa myöskin ovat kohdallaan ja akkujen ansiosta painopiste alhaalla niin meno on nautittavaa. Lopullisen silauksen antaa Q4:n runsas vakiovarustelu ja siihen sekä mittavaan lisävarustelistaan kannattaa ilman muuta tutustua Pörhön osaavan Audi-myyjän opastamana. Koeajoautomme varustelun hintalappu on 11.500€ sisältäen alle taittuvan vetokoukun, 5-puolaiset aluvanteet, Matrix LED –ajovalot, Varkaudenesto-paketti, QQ8 ja äänieristetyt etusivulasit.

Audi Q4 e-tron tarjoaa runsaasti erilaisia säilytysratkaisuja – yhteensä 24,8 litraa mukaan lukien hansikaslokero. Tavaratilan tilavuus on 520 litraa. Kun takaistuimien selkänojat on taitettu alas, tavaratilan koko on jopa 1 490 litraa.  Audi Q4 e-tron on ensimmäinen malli, jossa on SONOS-äänentoistojärjestelmä. Tehokkaat kaiuttimet tekevät musiikin kuuntelusta unohtumattoman elämyksen. Muhkean basson ohessa myös korkeat ja matalat äänet voidaan toistaa tarkasti ja kokea näin niiden koko intensiteetti.

Jos on tarve saada ns. hiukan lisää virtaa akkuun, 100 kilometrin tarpeen lataus kestää kahdeksan (8) minuuttia. Jos akussa on 5% ja halutaan saada se 80%:aan, aikaa kuluu 38 minuuttia. Tähän tarvitaan 400 voltin sähköjärjestelmä.

e-tronin monipuolisen latausjärjestelmän avulla voit ladata autosi kotona helposti ja kätevästi. Tarvitset lataamiseen vain pistorasian. Latausta varten suosittelemme voimavirtapistorasiaa. Tarjolla on älykkäitä ratkaisuja niin kotiin kuin tien päällekin, joten voit ajaa huoletta sähköisesti tekemättä kompromisseja.

Voltit, watit, ampeerit ja muut tahtovat ainakin näin aluksi sekoittaa tottumattoman pään, mutta mitä aiheesta ajattelee ammattilainen?

-Onhan sähköautojen kanssa ollut oppimista ihan päivittäin, mutta nyt se alkaa jo sujua paremmin. Itse olen sitä mieltä, että sähköautojen rynnistys markkinoille on ollut ennakoitua nopeampaa. Kuvittelin, että vuoden 2025 seudulla se voisi näkyä oikein isosti, mutta aikataulu on ollut odotettua selvästi tiukempi. Jopa täällä meillä vaihtopuolella on jo tarjolla sähköautoja. Yleisin puheenaihe on, että ”kuka akkujen vaihdon sitten maksaa?” Vastaan, että ei asiakas ainakaan vielä pitkään aikaan, sillä pelkästään akkujen takuu sähkö-Audeissa on 8 vuotta. Eli ei hätää, sähköauton tohtii ostaa käytettynäkin, kehottaa yli 30 vuotta autoalalla toiminut Pörhön Vaihtoautokeskuksen johtaja Timo Lakkala.

Audi – sähköautot Pörhö-konsernissa myyvät ja huoltavat Kokkolan, Ylivieskan, Oulun, Keminmaan ja Rovaniemen toimipisteet. Tämän lisäksi Kajaanissa palvelee Audi-huolto.