AJETAANPA - KOEAJOSSA 23.3.2020

Volkswagen Golf Style Premium 1.5 eTSI DSG – automaatti

Varma pitää aina

Erilaisia veikkaus- ym. rahapelejä harrastavat puhuvat pelilappua laatiessaan, että ”varma pitää”. Se tarkoittaa, että eri pelikohteisiin saatetaan valita useita eri ratkaisuja, mutta ns. varma kohde on yhden ruksin kohta ja se ruksataan aina voittajaksi. Sen on siis syytä olla oikein, muuten koko peli menettää merkityksensä.

Uusi, kahdeksannen sukupolven Volkswagen Golf on varma ja voitokkaan pelin perusta. Vuosikymmenenestä toiseen VW Golf on pitänyt pintansa, monessakin mielessä. Jo se, että se on mennyt tuotantoluvuissa ohi legendaarisen Kuplan, kuvannee yksistään Golf – ilmiön laajuutta ja sitä myöten sen suosiota asiakkaiden keskuudessa. 

70 – luvulta on ensimmäisistä Golfeista jäänyt mieleen keltainen väri ja vihertävät sisustuselementit sekä erittäin pirteä moottori. Samantien alkoi myös menestys kilparadoilla, jonka sivutuotteena eri sukupolvien Golfeista on aina versonnut myös GTI – versio. VW Golf on ilman muuta automarkkinoilla GTI – käsitteen perusta.

Nykyisen maailmanmenon mukaisesti uusi 8th generation Golf on digitaalinen. Auton kojelaudan muodostaa 10 – tuumainen mittaristonäyttö ja sen vieressä 8.25 – tuumainen kosketusnäyttö, jonka kautta toimivat mm. lämmityksen säätö, ilmastointi, navigointi ja monipuolinen viihde – elektroniikka. Katkaisimia, painikkeita ja säätimiä on selkeästi aiempaa vähemmän.

 

Sisäinteriööriin on mahdollista valita sävytys jopa 32 eri värisestä valolähteestä. Digitaalisesta mittaristosta näet perinteisen kierroslukumittarin, nopeusmittarin ja kilometrilaskurin lisäksi paljon muuta hyödyllistä tietoa. Uusi keula kapeilla, 4-silmäisillä LED-matriisiajovaloilla ja uusi Volkswagen-logo - kaikki on sovitettu Golfille tyypillisesti johdonmukaisen harmonisesti ja vakuuttavasti. Uutta takaosaa ovat kapeat takavalot, joiden väliin on sijoitettu uusi logo ja suoraviivainen Golf-teksti. Pakoputket piiloutuvat muotoillun takadiffuusorin alle.

 

Autot, jotka kommunikoivat toistensa kanssa liikenteessä, voivat tehdä autoilusta turvallisempaa, vähentää ruuhkia ja varoittaa paikallisista vaaratilanteista. Vakiovarustukseen kuuluva vaaravaroitin avustaa kuljettajaa hyödyllisillä tiedoillaan varoittamalla esim. tietyömaista ja erikoisajoneuvoista. Kommunikaatioon käytetään WLANin avulla toimivaa Car2X-teknologiaa. Mukautuva vakionopeussäädin ACC ja Car2X-toiminto avustavat kuljettajaa lukuisilla hyödyllisillä tiedoillaan ja puuttuvat tarvittaessa aktiivisesti tilanteeseen.

 

Koeajossa uusi Golf on kuin vanha tuttu. Se ei temppuile vaan on kuljettajalleen rehellinen. Tilat matkustamossa ovat kohdallaan niin etu- kuin takaistuimillakin. Riippuen perusvarustelutasosta vakiona on mm. lämmitettävät reunapaikat takaistuimella ja vastaavasti kuljettajaa hellitään lämmitettävällä ohjauspyörällä tai polttoainetoimisella lisälämmittimellä kauko-ohjauksella.

Meno on kaikin puolin vaivatonta ja mukavaa niin kaupungissa kuin maantielläkin. 150 – hevosvoimainen eTSI - moottori on juuri sopivan rivakka ja hyvin vääntävä ja pelaa erinomaisesti yhteen 7-vaihteisen DSG-automaatin kanssa. Moottori on varustettu VW – konsernin moottoreista tutulla Light Hybrid – järjestelmällä ja se näkyy heti kulutuksessa, joka on yhdistelmäkulutuksena 6.1ltr/100km.

 

Uusia Volkswagen Golfeja Pörhö – konsernissa myyvät ja huoltavat Pietarsaaren, Kokkolan, Oulun, Keminmaan, Rovaniemen, Kuusamon, Kajaanin, Iisalmen ja Ylivieskan toimipisteet.